Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Good is the new cool – marknadsföringens förfall och återuppståndelse

Under Mindshares event Huddle hade jag möjligheten att prata med Afdhel Aziz, grundare av företaget Conspiracy of Love och författare till boken Good is the new cool. Han menar att traditionell marknadsföring håller på att dö ut, och möjligheterna ligger i att göra företagets CSR-initiativ till en del av kärnverksamheten för att både skapa lönsamhet och marknadsföring på en och samma gång.

I dagens värld vet knappt barn vad en tv-annons är, eftersom de huvudsakligen konsumerar rörlig bild via streamingtjänster, dessutom använder de ofta reklamblockerare, så de exponeras i mycket låg grad för traditionell reklam. Hur ska dessa personer gå att nå? Svaret ligger i att utnyttja det faktum att de yngre generationerna har ett globalt perspektiv med stort fokus på miljö-, rättvise- och samhällsfrågor. Afdhel menar att för att företag ska kunna överleva måste de agera för en bättre värld, eftersom kunderna i allt högre utsträckning väljer att spendera sina pengar hos företag som delar deras värderingar.

I boken beskriver Afdhel och hans författarkollega Bobby Jones sju steg för att kunna ta plats i morgondagens affärs- och marknadsföringsvärld.

  1. Hitta ditt syfte
    Du måste som företag veta vad ditt syfte är, och det syftet måste genomsyra hela verksamheten. Syftet kan inte bara vara att tjäna pengar, utan du måste ha ett högre syfte med din verksamhet. Det kommer att attrahera såväl medarbetare som kunder.
  2. Hitta allierade
    Du behöver ha samarbetspartners i den nya världen, och inte bara underleverantörer och återförsäljare. Dina nya allierade är välgörenhetsorganisationer, artister och kändisar som delar dina värderingar och vill vara del av ditt syfte.
  3. Tänk medborgare inte kunder
    Dina kunder är även medborgare, och genom att betrakta dem som det kan du bidra till att göra deras samhälle bättre. Om du kan hjälpa människor att skapa ett bättre samhälle kommer du att vara hjälten i sagan.
  4. Gör dina aktiviteter coola
    Gör dina miljöaktiviteter coola för att skapa hype och medvetenhet om vad du gör. Två exempel på detta är Tesla (som gör coola miljöbilar) och Adidas (som gör exklusiva skor av plast som de plockat upp ur haven).
  5. Annonsera inte, lös problem
    Morgondagens konsumenter kommer inte vara öppna för annonser i traditionell bemärkelse. De vill veta hur du kommer att lösa deras problem, och lösningen behöver dessutom vara hållbar ur såväl ett miljömässigt som produktmässigt perspektiv.
  6. Människor är din nya media
    Det är genom referensmarknadsföring och att dina aktiviteter blir virala som du kommer kunna nå ut till människor. Din starkaste marknadsföringskanal är dina befintliga kunder.
  7. Följ upp dina löften med bevis
    Det går inte att säga att du gör bra saker om du inte fullföljer det genom hela organisationen. Du kommer att bli synad i sömmarna, så det gäller att hela företaget lever upp till de löften du ger.

Afdhel menar att alla företag kan , och framför allt behöver, göra detta. Annars kommer de inte att finnas kvar i framtiden. Det är så klart en hel del att lära sig, och för att lyckas med det uppmuntrar han företag att ta en del av marknadsföringsbudgeten och lägga på att skapa en utvecklingsplattform som är frikopplad från företagets normala affärscykel. På så sätt kan nya saker testas och lärdomar dras utan att de påverkas av eller påverkar den dagliga verksamheten, som han menar fortfarande måste fungera. Men om du inte förbereder dig för morgondagen kommer du inte vara redo att möta den när den kommer.

Det kommer att ta tid, och många företag kommer att misslyckas längs vägen, men Afdhel citerar sin vän Lisa Ukman som säger att ”We are moving from corporate social responsibility to corporate social opportunity”. De företag som spenderar mest på CSR idag tjänar redan mer än de som spenderar mindre pengar, något som tydligt borde indikera att det finns pengar att hämta i att göra världen till en bättre plats. Flera företag har redan påbörjat resan, och det är inte bara unga företag som Tesla och Etsy, utan även stora och väletablerade företag som Unilever som aktivt försöker göra världsförbättring till en integrerad del av företagets verksamhet. Det handlar i grunden om ett nytt tankesätt, där världsförbättring inte längre sker ur ett altruistiskt perspektiv, utan ur ett affärsmässigt perspektiv.

Fotograf: Jacob Nordström & Mattias Strandberg

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>