Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Disney och Google har tagit fram Movies Anywhere – en ny digital filmtjänst

Disney, 20th Century Fox, Warner Bros, Sony Pictures och Universal Pictures har kommit överens om att lägga upp sina filmer på Google Play, Amazon Video, iTunes och Vudu via den nya appen Movies Anywhere.

Projektet är framtaget av Disney och Google och tillsammans erbjuder de över 7.300 filmer.

Genom att ansluta dina konton för var och en av dessa tjänster kan du när som helst titta på dina köpta filmer från någon av de tidigare nämnda via appen Movies Anywhere.

Genom att aktivera och koppla ditt konto till någon av dessa digitala återförsäljare, så du får Ice Age and Ghostbusters (2016) helt gratis. Som en extra bonus får de som länkar två eller flera konton via appen eller den officiella hemsidan följande filmer gratis: Big Hero 6, Jason Bourne och The Lego Movie.

Appen Movies Anywhere kommer att ersätta Disneys tidigare version. Den är tillgänglig för iOS, Android, Amazon Fire-enheter, Chromecast, välj webbläsare och smarta TV-apparater från Sony Bravia. Enligt Google kan användarna enkelt föra över alla filmer till den nya appen. Målet med den nya tjänsten är att göra livet mycket enklare för dem med ett omfattande digitalt filmbibliotek.

Filmbolagen vill så klart öka intäkterna, eftersom försäljningen av fysiska medier som DVD och Blu-ray fortsätter att sjunka. Den digitala filmförsäljningen ökade med cirka 8 procent under det senaste året, medan försäljningen av fysiska disketter minskade med cirka 10 procent.

Konsumenterna flockar till abonnemangsbaserade tjänster som Netflix så detta är ett naturligt steg i denna utveckling. Även Lionsgate skall vara intresserade, liksom Paramount.

Disneys beslut att ta bort alla Star Wars och Marvel-filmer från Netflix år 2019 har säkerligen att göra med lanseringen av Movies Anywhere. Genom att lägga allt material från Disney, Pixar, Marvel och Lucasfilminnehållet på Movies Anywhere kan de i slutändan öka intäkterna från digitala filmköp.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>