Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Därför ska du aldrig använda en ”no-reply” mailadress

Din mailbox får dagligen massor av mail från företag som vill informera eller erbjuda dig olika saker. Allt för ofta kommer dessa mail från en ”no.reply@XYZ.com”-mail, något som är en dålig idé på alla sätt och vis. Varför, undrar du kanske. Läs vidare så ska jag förklara.

Allt mer forskning idag pekar på att relationen mellan företag och kund är viktigare än något annat. Visst kan rabatter och erbjudanden ge en tillfällig försäljningsboost, men folk idag blir allt mer noga med vilka de köper sina produkter från, och om de inte känner tillit och samhörighet med varumärket spelar det ingen roll hur bra erbjudandena är.

Så om du vill försöka bygga stabila, tillitsfulla och personliga relationer med dina kunder, fundera då på vilket budskap du sänder ut genom en ”no.reply@dittforetag.se”. I mailet berättar du för din kund om hur snabb och personlig service de kommer få, men i praktiken säger mailet att ”jag kommer inte titta på de mail du skickar till mig, eller ännu värre ”vår kundservice är för dålig för att kunna besvara mail som kommer in till oss”. Vilken typ av relation räknar du med att bygga på det sättet?

Du kanske vill att kunden ska fylla i ett formulär, eller gå till hemsidan för mer information, men sanningen är den att det är betydligt enklare att bara svara på det mail du skickat. Om du då rakt ut säger att du inte kommer bry dig om det mailet, hur stor är då sannolikheten att dina kunder kommer känna sig uppmärksammade nog att faktiskt gå in och fylla i ditt formulär? Om de känner sig viktiga och får en positiv känsla av ditt mail (där vägs avsändaradressen in) ökar sannolikheten att de vill göra affärer med dig.

Så gott som alla mailservrar idag kan dessutom sortera mail med exempelvis ”unsubscribe” i rubriken, så det är enkelt att hålla koll på de svar du får på dina utskick. Om jag inte vill fortsätta få mail från dig ligger det nära till hands att svara på ditt mail med ett ”unsubscribe”, och då förväntar jag mig att du tar bort mig från din maillista. Genom att ha en ”no.reply@dittforetag.se” tar du bort möjligheten för människor att opta ut från att få dina mail, och det är inte så schysst. ”Men det finns ju en unsubscribe-länk längst ner” kanske du säger då. Ja, men då måste jag ju scrolla genom hela mailet för att komma till den länken. Jag kanske inte ens vill öppna mailet utan bara sluta få liknande mail.

Även om mailen du skickar från inte är din primära mail, så kan du i alla fall se till att ha en mailadress som antyder att du bryr dig om dina kunder. Varför inte ha ”dinåsiktärviktig@dittföretag.se” eller ”vigillarvårakunder@dittforetag.se”, eller i värsta fall ”bara” ditt eget namn, då blir det i alla fall en personlig kontakt. Sedan kan du sätta upp ett filter i din mailbox så att alla mail som är kopplade till ditt utskick hamnar i en separat mapp, det är inte så svårt.

Glöm heller inte bort att ändra inställningarna i mailprogrammet så att du automatiskt skickar från den mailadress du just valt, annars kommer du sannolikt fortsätta skicka från din no.reply mail, vilket vi just konstaterat att du inte vill.

Nu tror jag inte på mirakulösa förändringar, men förhoppningsvis kommer jag i fortsättningen att få färre mail från no.reply@dittforetag.se, utan istället mötas av en personlig touch i dina mailutskick. Det ser jag fram emot!

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>