Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Allt du behöver veta för att slå igenom i Kina med din e-handel

Hur kan en svensk e-handlare slå sig igenom i Kina? Vad måste man tänka på? Är frågor som många entreprenörer ställer sig inför att de ska klättra över muren in till en av världens största marknader. I den här intervjun svarar Jussi Lindberg som är affärsutvecklingschef på Adyen på våra frågor.

Jussi, hur kan en svensk e-handlare så sig igenom i Kina?
Kunskapen om den kinesiska marknaden bland svenska handlare är i regel låg. Exempelvis pågår just nu den veckolånga ledigheten Golden Week i Kina, med miljontals kineser som spenderar sin tid med att resa och shoppa. Något som merparten av svenska handlare nog inte känner till. Det ger effekten att många inte har rätt betalmetoder på plats, vare sig online eller i butik och går miste om stora intäktsmöjligheter.

Kinas e-handelsmarknad består till stor del av unga och köpstarka konsumenter. Då majoriteten av dessa shoppar via sina smartphones är det avhängigt att ens mobila sajt fungerar smärtfritt. Det är även viktigt att ha en smidig betalprocess och att man erbjuder de betalmetoder som kinesiska konsumenter efterfrågar. Återkommande betalningar är dessutom populärare i Kina än på många andra asiatiska marknader, så erbjud konsumenterna möjligheten att lagra sina kortnummer för en enklare betalupplevelse.

Hur kan man ta reda på vad som trendar i Kina?
Gå med i handelsförbund som riktar in sig på den kinesiska marknaden, de kan man få mycket hjälp av. Men sen gäller det såklart att hålla koll på nyheterna om kinesiska bolag som Alibaba, Tencent och JD för att hålla sig à jour om den kinesiska marknaden. Även relevanta podcasts och inflytelserika bloggare är ett bra tips att titta närmare på.

Hur vill kinesiska konsumenter betala på nätet?
Kinesiska konsumenter förväntar sig en enkel och friktionsfri betalupplevelse som stöttas med betalmetoder så som AliPay, UnionPay eller WeChat Pay. Då det finns en köpstark generation i Kina som inte har en relation till de traditionella bankerna, utan har växt upp med att ha allt från köp till lån i sin mobil, är det centralt att sajten fungerar smärtfritt i mobilen. Som tidigare nämnt bör man även erbjuda kinesiska konsumenter möjlighet att lagra sina kortnummer, det ökar möjligheterna för återkommande betalningar.

Finns det någon kinesisk ehandlare man ska snegla på?
Alibaba, Tencent och JD.cn är de tre största aktörerna i Kina och väl värda att hålla ett öga på och ta lärdom av.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>