Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

7 tips hur du lyckas med din marknadsföring i sociala medier

I princip alla människor i Sverige använder sociala medier, men tyvärr gör de flesta företag helt fel när de vill nå ut i sociala medier.

Många chefer säger ”Vi måste ha en högre närvaro i sociala medier” men tyvärr vet chefen sällan hur sociala medier fungerar.

”Marknadsföring i sociala medier (rätt utfört) är oerhört effektivt och kostnadseffektivt sätt att komma i kontakt kunder och prospekts”

Men precis som med traditionella kanaler som TV-reklam och printannonser är det helt ineffektivt om du inte anpassar den till din publik, eller ännu värre om du kommunicerar med dem som inte alls är i målgruppen.

Här är sju enkla tips hur ni kan bli bättre på att kommunicera via sociala medier

1. Ta reda på hur sociala medier fungerar
Det finns många tips tillgängliga online om du jobbar med sociala medier läs en del av våra tips här . Det finns massor med gratis tips och guider på internet som du kan börja med, det är inte särskilt komplicerat om du tar dig tid att utbilda dig själv. Ta i steg två kontakt med vassa personer som kan utbilda ert företag om mekanismerna och hur man når fram.

När ni väl har lärt er hur alla olika sociala medieplattformar fungerar och hur man når fram i dessa kan ni sätta en strategi om hur ni skall kommunicera.

2. Bjud in dina kunder och skapa en dialog
Det enda sättet att ta reda på vad dina kunder vill ha av er i sociala medier är att skapa en diskussion med dem. Använd sociala medier som en förlängning av din kundtjänst och svara på frågor i realtid, du kommer att få nöjdare kunder och fler ambassadörer om ni har en bra kommunikation. Fler kunder uttrycker gärna sin åsikt via sociala medier än via e-post via telefon, prova att flytta din gamla kommunikation in i sociala medier.

Om du lyssnar på din publik öppnar det dörren till nya möjligheter. Genom att vara närvarande i sociala medier och prata med dina följare kan du hitta viktiga influencers som kan bli dina ambassadörer.

3. Automatisera din kommunikation
Det finns smart automatisering och så finns det spam. Var försiktig med din automatisering så att den fortfarande är personlig, rätt utfört kan du hålla ett bra tryck med nyheter och information till din målgrupp. Du vill inte spamma din publik med irrelevant information, eller vara allt för säljig – det är ett snabbt och effektivt sätt att förlora alla dina anhängare. Använd sociala medier som ett sätt att kommunicera med din publik och ge dem värdefull information som ger dem ett mervärde. När du gör det får du nöjda anhängare som du småningom kan konvertera till kunder.

Om du har en heltidsanställd för din kommunikation i sociala medier, se till att de är konsekventa med att få ut innehåll i alla dina sociala medier. Det finns flera system för automatisering, som Hootsuite, som erbjuder en gratis utbildning som kan öka effektiviteten. Om du planerar dina inlägg i förväg ger det mer tid till att svara och skapa engagemang i dina sociala mediekanaler.

4. Skapa engagemang hos din publik
Det är en sak att fylla på ditt sociala medieflöde med inlägg, men det är en annan sak att engagera dig med publiken och göra dem till nöjda kunder. Många tror att bara man lägger upp något i sociala medier så har man en kommunikation, helt fel. Man måste interagera med sin publik och engagera dem genom att föra en diskussion. När du har lagt upp ett inlägg, det är då arbetet börjar med att skapa engagemang.

Genom att skapa engagemang hos din publik kommer du snabbt fånga upp missnöje eller om något är trasigt i din digitala marknadsföring, då att du snabbt kan vända missnöjda kunder och laga trasiga digitala flöden.

5. Välj dina sociala kanaler
Få företag har kunskap eller resurser att vara mästare på alla sociala medier. Gör en grundlig analys om vilka dina kunder och prospekts är och vilka sociala medier det är mest troligt att de använder. Satsa hellre på en eller två plattformar och var riktigt bra, än att vara inne på flera sociala medier och göra det halvdant.

Du kommer att få bättre effekt om du riktar dina insatser till en eller två sociala medier där de flesta av dina kunder och prospekts befinner sig, för en dialog med dem och lär dig hur du skall kommunicera med dem

6. Mät och utvärdera alla insatser i sociala medier
Det finns ett gammalt talessätt som lyder ”Det som mäts blir gjort” inget är mer sant än i sociala medier. De flesta sociala medier har bra verktyg där man kan analysera sina insatser i realtid, dessutom finns det flera verktyg på marknaden för analys i sociala medier. Sätt upp tydliga mål för alla dina insatser och utvärdera och analysera dem kontinuerligt för att nå maximal effekt.

Bli mästare på ett par sociala medier och analysera dina insatser så att du vet vad som engagera mest och när, då kan du rikta dina insatser med budskap som fungerar vid rätt tidpunkt. Om du kontinuerligt analyserar dina insatser och optimerar dem kommer dina resultat att öka exponentiellt.

7. Var personlig i din kommunikation
Troligtvis det viktigaste tipset, var personlig. Sociala medier är ingen reklamkanal, det är en kanal där man skall vara social. Lyft fram människorna på ditt företag framför era produkter och tjänster. Hitta personer som kan vara era ambassadörer och som gillar era produkter och tjänster, en personlig rekommendation väger mycket tyngre än när ni lägger upp en ny produkt eller tjänst i sociala medier (sällan skapar ena produktnyhet engagemang).

Hitta forum och grupper där dina kunder befinner sig och scanna av vad de pratar om så att du kan vara vass och aktuell i din kommunikation i sociala medier.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>