Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

6 viktiga saker som du måste ha koll på när du skall lansera en ny digital plattform

Digital1 har sammanställt de sex viktigaste punkterna när du skall lansera en ny digital plattform.

Carl Zetterberg från digitalbyrån Digital1 har skrivit denna checklista…

”Jag fick i uppdrag av ett företag som omsätter 70 mkr per år att städa upp deras synlighet på Google efter en misslyckad lansering. De tappade ca 50 procent av sin trafik under två månader på grund av en helt ny påkostad och väldigt tilltalande hemsida. Undviker helst att tänka på hur mycket intäkter som gick förlorade under den här perioden.”

Så innan du lanserar en ny digital plattform se till att du har bockat i alla boxar i dessa sex checklistor…

1. Innehåll & text

  Innehållet är tydligt strukturerat?
  Alla sidor är tillgängliga med max 3 klick från startsidan
  All text är fri från stavfel?
  Rubriker och text är lättläst och relevant?
  Logotyp länkar till startsida?
  Alla länkar fungerar?
  Kontaktformulär och andra formulär fungerar?

2. Design & användarvänlighet

  Kontakt-uppgifter är supertydliga?
  Tilltalar webbplatsen er målgrupp?
  Är webbplatsen förtroendeingivande?
  Har du en Favicon (ikon bredvid sidtiteln i webbläsarfönstret)?
  Sidan tar inte mer än 3 sekunder att ladda?
  Sidan ser bra ut i både Chrome, Safari, Firefox & Internet Explorer?
  Sidan ser bra ut i mobil eller läsplatta och är mobilvänlig?
  Finns det en 404-sida?

3. Sökmotoroptimering

  Alla sidor har en unik sidtitel?
  Alla sidor har en unik meta description?
  Alla sidor har rubriker med h1, h2 & h3?
  URL:er innehåller inte konstiga tecken eller siffror som är irrelevanta?
  Bilder har Alt-text (alt=”bildbeskrivning”)?
  Sidan innehåller en dynamisk sidkarta som sökmotorer kommer åt?
  Länkar som inte kommer att fungerar vid lansering är 301 pekade?
  Google Webmaster Tools är korrekt uppsatt för webbplatsen?
  Sidan blockeras inte för sökmotorer med noindex, nofollow eller
robots.txt?

4. Sociala medier

  Syns ni i de sociala medier där er målgrupp befinner sig?
  Är det enkelt för besökare att dela värdefullt innehåll?
  Fungerar alla sociala medie-knappar och länkar?
  Är ni förberedda på att svara på eventuella frågor och kommentarer?

5. Statistik & analys

  Google Analytics eller annan statistik/spårning är implementerat?
  Spårar ni de viktigaste målen så att ni kan utvärdera olika kanaler?
  Finns spårningskoden på alla sidor som ni vill såra?
  Har ni blockerat era egna IP-adresser för mer korrekt data?

6. Säkerhet & riskhantering

  Har du löpande backup av webbplatsen om något skulle gå snett?
  Ser du om webbplatsen slutar fungera innan kunderna upptäcker det?
  Använder ni säkra användarnamn och lösenord till era CMS-inloggningar?
  Har ni satt upp rutiner för uppdateringar av CMS som t ex WordPress, Joomla & Drupal?

Övriga tips

  Lansera inte på en fredag kl 16:00 om inte alla är tillgängliga över helgen
  Är alla förberedda på lanseringen internt?
  Har ni tänkt att meddela kunder eller ej?

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>