Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

4 tips hur du ökar din räckvidd och ROI på Facebook

Har du svårt att öka räckvidden på Facebook? Vill du öka din konvertering och få bättre ROI?

En organisk räckvidd har blivit allt svårare att uppnå via Facebook och marknadsförare måste hela tiden hitta nya kreativa sätt för att att få ut sina budskap i det sociala nätverket.

Vi börjar med att gå igenom organisk räckvidd på Facebook

Den organiska räckvidden på Facebook är idag så låg som mellan 2 till 6 procent beroende på inlägg, och den fortsätter att minska.

Det som du lyckades åstadkomma med en stor ”fan base” för några år sedan fungerar inte lika bra längre.

”Stora varumärkessidor som har mer än 500 tusen som gillar deras sida har den lägsta organiska räckvidden (runt 2%)”

Över 60 miljoner företag har en Facebook-sida idag, men bara 4 miljoner av dessa är aktiva annonsörer. Ni kan föreställa er vad Facebook vill göra för att få de övriga 56 miljoner som inte annonserar idag att göra det.

Många företag har fastnat i det som fungerade 2012, de hoppas att om de gör inlägg oftare kommer deras organiska räckvidd plötsligt komma tillbaka. Men det kommer inte hända. Den goda nyheten är att du kan förbättra din organiska räckvidd avsevärt med några smarta strategiska insatser.

Vi bjuder på fyra snabba tips hur du enkelt ökar din räckvidd 

#1. Börja med att lägga upp innehåll som är optimerat för att skapa uppmärksamhet och som man gärna delar

Inlägg som delas är det som alla marknadsförare som jobbar med sociala medier vill uppnå. När folk läser ditt nyhetsflöde på Facebook, vill du att man förutom att läsa även skall gilla dela och kommentera för att bättra på den organiska räckvidden.

”Du vill att man skall få upplevelsen OMG jag måste dela detta nu”

Ju fler reaktioner, kommentarer och delningar dina inlägg får, desto bättre blir deras räckvidd. Detta gäller för både organiska och betalade inlägg.

Vad är det då man som man gillar, delar och kommenterar? Det är inte när du lägger upp ett inlägg med en torr produktnyhet. Sociala medier handlar om människor och det som de gillar delar de gärna vidare och kommenterar till sina vänner. Personliga inlägg – gärna med en nostalgisk video – får nästan alltid stor spridning.

Hur gör man då som marknadsförare för att uppnå detta?

Lyft fram människorna som använder era produkter och tjänster, låt dem bli era ambassadörer. För 15-20 år sedan svarade de flesta i marknadsundersökningar vilken var den viktigaste källan att man bytte bank, försäkringsbolag eller valde just den produkten eller tjänsten att det var en personlig rekommendation. Denna personliga rekommendation kan man idag återskapa i sociala medier.

#2. Bygg organisk trafik innan du börjar annonsera

Testa och analysera med olika inlägg organiskt innan du börjar boosta trafiken, när du ser vilka inlägg som funkar bäst organiskt är det dags att börja köpa räckvidd för just dem.

Låt dina inlägg ligga en dag och få lite organiskt drag så att du kan utvärdera vilka inlägg som fungerar bäst innan du börjar annonsera, då ger du dina Facebook-inlägg en bättre chans att få en bra räckvidd.

Video fortsätter att dra bra trafik på Facebook du kan enkelt tredubbla engagemanget hos din publik jämfört med att bara använda vanliga text- och bild inlägg.

Om man jämför med YouTube-video som delas på Facebook, lägger du inbäddad video direkt i Facebook kan du öka räckvidden 10 gånger. Facebook prioriterar video i sina algoritmer – använd video för att öka din synlighet.

#3 Prioritera inlägg från dina följare

Se till att engagera din publik, eftersom det är en del av det som håller dem kvar och får dem att komma tillbaka. Det finns riktlinjer för hur man håller en god konversation i sociala medier också. När människor lämnar en kommentar, se till att svara så att de får bekräftelse och fortsätter att kommentera – se till att svara på ALLA kommentarer som du får.

Lyft fram dem som delar dina inlägg, kommentera gärna och tacka för att få igång en konversation och en ännu större spridning. Lägg till reaktioner istället för en vanlig ”gilla” då Facebook prioriterar dem högre i sina algoritmer när du svarar dem som har kommenterat dina inlägg.

Kom ihåg att Facebook älskar att belöna inlägg med som har fått ett högt engagemang. Det finns en algoritm i nyhetsflödet med en signal för att visa att man får frekventa svar på sina inlägg. Försök skapa inlägg som lever under en längre tid som flera kan kommentera flera dagar efteråt, hellre än en aktuell händelse som bara blåser förbi och är helt inaktuell dagen efter.

#4. Öka räckvidd genom att boosta dina inlägg

Nu är det dags att börja betala för att öka räckvidden för ditt innehåll och förbättra din ROI i Facebook marknadsföring avsevärt. I stället för att boosta allt, skall du ta vissa strategiska val för att förstärka ditt organiska innerhåll som har fungerat bra med Facebook-annonser.

För vissa tjänster kan ditt mål vara att öka kännedom genom fler visningar och ett större engagemang, med en video till exempel. Medan du med andra inlägg kanske men du vill få folk att klicka på en länk så att du kan driva trafik till din webbplats. (Kom ihåg att ha en Facebook pixel som har testats så att du kan mäta dina insatser).

När du väljer dina inlägg, bestäm hur du vill fördela din budget. För att uppnå bästa resultat, sprid ut din annonsering och undvika att lägga hela din budget på en enda post.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

2 Kommentarer

Bra tips att ta till sig av.
Ska sätta igång att tänka så.
Tack!

Svara

Den 4 december blev det total katastrof då våra inlägg nådde 5 personer istället för 500, 110 personer istället för 4000.
Vi har 21000 gillare.
Kattkommando Syd – räddar hemlösa katter.

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>