Vad är LinkedIn idag?

För snart ett år sedan köptes LinkedIn av Microsoft, och många undrade vad som nu skulle hända med det förlusttyngda affärsnätverket. Effekterna av sammanslagningen lyser fortfarande med sin frånvaro, men LinkedIn har ändå utvecklats en hel del de senaste två åren, och erbjuder stora möjligheter för såväl användare som annonsörer och företag.
LinkedIn har framför allt blivit en relevant plats för marknadsförare att synas, och det är ingen slump.LinkedIn har ända sedan starten fokuserat på att vara ett nätverk där personer kan träffas i sina professionella roller. Det innebär att varje interaktion kan ha en påverkan på ditt yrke och dina affärer, och därför är tonen väldigt artig och professionell. Men andra ord är nätverket så gott som fritt från gif-bilder, memes och förolämpningar. För en marknadsförare innebär det att tonen kan hållas på en professionell och affärsmässig nivå och diskussioner kan snabbare ledas in på relevanta frågeställningar för en affärstransaktion.
Influence-nätverket har även bidragit till att intressanta och relevanta artiklar kontinuerligt skapas och delas på nätverket. Trots att influencers på LinkedIn inte får betalt, har deras aktiviteter skapat stor uppmärksamhet kring deras övriga tjänster såsom föreläsningar och bokförsäljning. Däremot håller LinkedIn fortfarande hårt på all användardata. De menar att de riskerar att förlora trovärdighet om de skulle börja dela ut den typen av data.
LinkedIn har även förbättrat verktygen och möjligheterna för marknadsförare i nätverket, något som gör det både enklare och mer intressant att annonsera i nätverket. Målgruppen på LinkedIn förväntar sig dessutom ett mer affärsrelaterat reklamutbud än på andra nätverk där de kan tänkas befinna sig.
Utöver att öka möjligheterna för annonsering inne på nätverket lanserade LinkedIn nyligen sitt Audience Network. Detta, precis som Facebooks dito, ger annonsörer möjlighet att nå ut till publicister utanför plattformen, men baserat på data från LinkedIn. Genom exempelvis tvillingdata går det att hitta och nå individer som liknar de som redan är dina kunder, men som inte finns på LinkedIn.
I en tester tidigare i år visade LinkedIn att deras audience network gav annonsörerna mellan 3-13 % fler unika intryck och 80 % mer unika klick. Det innebär med andra ord en stor möjlighet för flera annonsörer, framför allt för de som redan är inne i LinkedIns system.
Fortfarande återstår att se hur sammanslagningen av Microsoft och LinkedIn kommer att påverka de båda, men en möjlighet är ju att du, när du för musen över en kontakt i Outlook få upp personens LinkedIn-profil.
Vill du läsa mer om LinkedIns utveckling hittar du en bra genomgång här.
För att läsa mer om LinkedIns Audience Network rekommenderar jag denna artikel.