Keymetrics

Troot som är Finlands största influenser-nätverk kommer till Sverige

Youtube-nätverket Troot (tidigare Töttöröö) är idag störst i Finland räknat i både omsättning och räckvidd. Nu översätter de framgångarna i att bygga både talanger och varumärken till den svenska marknaden.
Troot har redan börjat jobba med flera kunder däribland hypade OnePlus, mobiltillverkaren som med svenska medgrundaren Carl Pei i spetsen, utmanar jättarna Apple och Samsung.
”Till skillnad från många andra nätverk som arbetar med aggregerat innehåll och med fokus på reach, så gör Troot tvärtom. Med ett unikt sätt att arbeta mycket nära sina talanger för att hitta deras drivkrafter, intressen och drömmar skapas en naturlig brygga mellan innehåll och kampanj”, skriver nätverket i ett pressmeddelande.
Christofer Båge (på bild), ny Country Manager för Troot, menar att deras fokus på att skapa autentiskt innehåll är här för att stanna. Han säger; ”Jag har i min tidigare roll som Sverigechef för en stor svensk annonsör sett just den brist på trovärdighet som kommer med forcerade budskap inkastade i personliga flöden. Facit säger gång på gång att det inte fungerar. Vi vill hjälpa våra annonsörer att förstå vikten av en seriös produktion där innehållet får en naturlig del i flödet. Vår ambition är primärt inte att nå den största räckvidden eller omsättningen i Sverige, snarare att blir bäst på det vi gör. Även i Sverige”.
Svenska Troot har sedan en tid tillbaka verkat i det dolda men växlar nu upp. De har rekryterat producenten Daniel Strandberg från Splay och börjat jobba med bland andra talangerna Daniel (Kapten) Riley och Daniel Norlin.
Bland annat säger youtubern Kapten Riley så här; ”Jag har precis bytt nätverk till Troot och de har redan visat att de kan leverera samarbeten samt framför allt, att de kan hjälpa mig att bygga mitt varumärke långsiktigt”.
Christofer Båge och Troots strategi är tydlig: ”Vi kommer jobba tätt med ett begränsat antal utvalda talanger för att skapa banbrytande kampanjer. Och vi vill utmana annonsörer att våga se möjligheterna i influencers men med det kommer tron på att personligt formade budskap har bäst genomslag, säger han.
I Finland har nätverket en nära total räckvidd (≈ 80 %) bland finska tonåringar och de har skapat youtubestjärnor på rullande band. Troot jobbar med kanaler som t.ex.”Dudesons” med över tre miljoner prenumeranter och har skapat kampanjer för internationella varumärken som Microsoft, Telia och Silja Line.
Joona Haatainen, grundare av Troot säger; ”Vi ser att det finns en stark efterfrågan, hos både talanger och varumärken, på våra holistiska erbjudande. Vi tror att det bästa lokala innehållet i kombination med smarta digitala lösningar ger bästa möjliga resultat för alla parter”.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
KICKS väljer Voyado för att hantera sin kundklubb