Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Sizmek fullföljer förvärvet av Rocket Fuel

Sizmek Inc., en av världens största leverantörer av digitala reklamlösningstjänster för annonsörer och reklambyråer, tillkännager idag att de fullföljt förvärvet av Rocket Fuel Inc., en industriledande plattform inom prediktiv marknadsföring. Rocket Fuels nuvarande klienter kommer kunna fortsätta få tillgång till samma ledande teknik, medan varumärket Rocket Fuel kommer att upphöra under de närmsta månaderna.

Sizmek utser Mark Grether, tidigare företagets styrelseordförande, till VD. Hans roll förblir densamma som tidigare, med ett fortsatt mål att leda Sizmeks strategi och tillväxt som ledande Adtech-företag. Randy Wootton, tidigare VD för Rocket Fuel, går in i rollen som expertrådgivare åt Sizmek och kommer att jobba med både Sizmeks och Rocket Fuels anställda under en övergångsperiod för att säkra en smidig sammanslagning.

Förvärvet skapar världens största oberoende plattform för reklamköpare och erbjuder varumärken och reklambyråer en rikare produktflora på en global nivå. Genom att kombinera Sizmeks optimering och dataaktivering med Rocket Fuels AI-drivna plattform för prediktiv marknadsföring kommer kunderna att få tillgång till en fullständig uppsättning verktyg för att optimera kampanjer och maximera ROI genom hela mediekampanjen i realtid. Resultatet innebär att varumärken och reklambyråer får en mer integrerad helhetsplattform som hanterar kritisk effektmätning genom hela livscykeln.

”Sizmeks unika förmåga att centralisera data på ett ställe genom hela mediakampanjen kombinerat med Rocket Fuels AI-drivna beslutsstöd ger våra klienter robusta data om kampanjen, konsumenten, kontexten, den kreativa sidan och kostnaden”, säger Mark Grether, styrelseordförande på Sizmek. ”Tillsammans kommer vårt förnyade fokus på kreativ optimering, datatillgänglighet och mediautförande leverera reklam som är djupt personlig, precis när den betyder som mest för konsumenten.”

Tillsammans jobbar de båda företagen med 20 000 annonsörer och 3 600 reklambyråer i över 70 länder. Sizmeks närvaro kommer även att förstärkas med Rocket Fuels utvecklare, säljare och supportpersonal.

”Vi letar ständigt efter nya sätt att nå och påverka viktiga målgrupper”, säger Erica Schmidt, Nordamerikachef på Cadreon. ”Integrationen som Sizmek och Rocket Fuel skapar kommer att förbättra våra erbjudanden och verkligen låta oss optimera våra kampanjer.”

Annika Basun

Skribent

Dagensanalys.se

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>