Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Influencers tappar följare och ingen vet varför

Flera framstående profiler och influencers på nätverket Instagram har plötsligt svårare att nå ut till användarna. Fenomenet kallas ”Shadowban” och kan ha stora effekter på såväl influencermarknaden som på de företag som jobbar med influencers i sin marknadsföring.

I augusti skedde en stor dataläcka från Instagram, och det var sannolikt i samband med det som flera profiler på Instagram blev shadowbannade, ett fenomen som troligtvis hänger ihop med dels ett problem med Instagrams hashtaggar och dels med nätverkets algoritmer för att bekämpa de spambotar som hemsökt nätverket de senaste åren.

I praktiken innebär en shadowban att de som inte följer en profil inte kan se personens bilder, inte ens genom de hashtaggar som många använder just för att göra bilder synliga för icke-följare. Sedan september har många influencers och kändisar på Instagram noterat att deras hashtaggar inte fungerar, och att systemet verkar trasigt.

Konsekvensen av det är att räckvidden i vissa fall halverats, och att följarskaran sakta minskar, något som givetvis påverkar de företag som valt att arbeta med influencers på Instagram. Plötsligt så går det inte längre att nå ut till andra än de som redan följer en profil, och eftersom det inte går att nå ut till potentiella nya följare så tappar många profiler stadigt följare. Instagramstjärnan Kenza Zouiten skriver exempelvis att  ”Detta gör såklart att jag inte ökar följare utan nu tappar jag bara (tappar gör jag alltid, men brukar öka mer än jag tappar)”.

Samtidigt har det på senare tid kommit avslöjanden om den svarta marknad som råder kring att få sitt konto verifierat på Instagram, något som ytterligare spätt på frustrationen kring att använda Instagram som plattform för att nå ut med sitt budskap. Samtidigt råder kompakt tystnad från Instagram om vad det är som händer och vad de gör för att lösa problemet.

Läs även: Den svarta marknaden för Instagram-verifikationer

Frågan är hur länge såväl influencers som företag och marknadsförare står ut med problemet innan de börjar söka sig till nya plattformar. Sedan snart en månad finns en hemlig grupp på Facebook där influencers delat med sig av och skrikit ut sin frustration över de vikande räckviddssiffrorna på Instagram. Om det fortsätter lär det inte dröja länge innan de istället för att dela sin frustration börjar dela tips om var de istället ska nå sina följare. Frågan är om det blir Facebook, YouTube, Snapchat, eller någon helt annan plattform.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>