Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Youtube lanserar nytt för att visa bättre reklam och locka fler annonsörer

Youtube lanserar flera nya produkter som ska hjälpa annonsörer att nå fram med sina budskap.

Bland annat kommer Google-ägda Youtube att expandera Custom Affinity Audience till att innehålla fler variabler. Med dessa kan en annonsör rikta sitt budskap till en person beroende på vad hen sökt efter i olika Google-tjänster. Om en person exempelvis sökt efter tennisanläggningar på Google Maps eller laddat ned en app för tennis kan en annonsör rikta kläder, racket eller annan utrustning till den personen. Med andra ord flera lager av information och insikt för att bättre styra reklamen så att budskapet visas för rätt konsument i den tidpunkt som de helst vill se den. Låter som AI eller hur.

“You can add audience targeting to ad groups in your Display Network and TrueView video campaigns to reach people interested in products and services similar to those your business offers – even when these people are browsing websites, using apps, or watching videos not directly related to your products and services,” berättar Google på sin blogg.

Youtube rullar även ut möjligheter att rikta annonser baserat på var konsumenten befinner sig någonstans eller varit. Så om du har någon av deras appar och godkänt att de kan tracka dig kommer du att få geo-lokaliserade annonser i din mobil eller dator.

Förutom ovan rullar Youtube ut en uppdaterad version av Director Mix som gör det möjligt att skapa tusentals reklamfilmer ifrån en och samma källa. Genom att skapa tusentals varianter av ditt reklamklipp kan du anpassa det till vad tittaren ser på. Om exempelvis tittaren ser på videoklipp om katter så kan ditt reklamklipp anpassas till just det. Kanske små tassar som går över skärmen och ett charmigt mjau?

Sist men inte minst lanserar Youtube tjänsten Video Ad Sequencing som gör det möjligt att koppla ihop olika annonstyper. En annonsör kan börja med att visa en 15-sekunders TrueView-annons för att bygga kännedom för att sedan visa längre annonser för att bygga vidare på budskapet och avsluta med 6-sekunders Bumpers.

Så frågan är om allt det här räcker för att hålla ärkerivalen Facebook borta från sin tittar-affär. Det är ju så att Facebook håller på att lansera Watch, sin egna variant av Youtube. Ska bli spännande att se vad Facebook kommer att kontra med.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>