Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Dessa färger skall du använda i din power point presentation

Power Point är favoritverktyget hos alla svenska chefer när de skall presentera något. Vilka färger skall du välja för att skapa den optimala presentationen? Vi guidar dig om vad du bör tänka på…

Har du varit med om att någon visar en presentation där du knappt kan se vad som står där framme eftersom presentatören använde färger som gjorde det svårt att läsa texten och se vad det var för något i bakgrunden? Kan det vara så att du själv är boven i dramat med någon av dina presentationer?

Valet av färger i din Power Point presentation är ett av de viktigaste beslut som du måste göra redan innan du tar fram dina bilder. De flesta organisationer har idag en mall som dikterar villkoren med deras företagsfärger som måste användas för alla presentationer. I så fall har du inget val än att använda dessa färger (oavsett om de är rätt eller fel). Men många gånger är det fritt fram att använda de färger som du vill i dina presentationer. Då kan dessa tips vara bra att ha, eller för de företag som inte har en bra mall de kan använda dessa tips för att skapa en ny bättre mall.

Så hur väljer du färger? Här är några tips för att komma ihåg så att du väljer rätt till nästa presentation.

Kontrast
Ett av de vanligaste misstagen vid val av färger är att man inte har tillräckligt stor kontrast mellan de färger som valts mellan bakgrunden och texten eller grafiken. Om du vill att din publik ska se texten eller grafiken på skärmen måste de vara i en färg som har stor kontrast till bakgrundsfärgen.

Om man väljer för närliggande färger upplever åhörarna att det flyter över bakgrunden istället för att synliggöra det som man vill presentera. I allmänhet leder detta till att välja ett av två färgscheman – en ljus bakgrund med mörk text och grafik eller en mörk bakgrund med en ljus text och grafik.

Ju längre färgerna ligger från varandra desto mer ju mer kontrast skapar de och blir lättare för publiken att läsa texten eller se grafiken.

Företagsmall
Om du arbetar på ett företag eller en organisation är det troligt att du har en standardmall som du skall använda med teckensnitt, färger och så vidare. Varför behöver du veta vilka färgval som är bra eller dåliga när någon på marknadsavdelningen redan har fattade dessa beslut?

Det är viktigt att veta hur man väljer rätt färger eftersom när du skapar diagram, grafer eller andra visuella saker kan du välja färger så att den texten skall passa ihop med bilder eller diagram.

Alla beslut om färgval kan inte definieras i en mall, så du måste riktlinjer med de färger som passar ihop med mallen.

Emotionell betydelse av färger
Studier har visat att olika färger ger upphov till olika allmänna känslor hos många människor. Detta är viktigt när du väljer färger till din presentation, eftersom du vill undvika färger som har en negativ inverkan när du tar fram en presentation.

Här är några vanliga tolkningar av olika färger

Färg:   Allmänna känslor som de framkallar
Svart:   Tung, sorglig, högteknologisk, formell, död
Brun:   Jord, enkelhet, utomhus
Blå:   Fred, lugn, förtroende, säkerhet
Lila:   Kungligt, visdom, andlighet, mystisk
Grön:   Natur, miljö, hälsa, reptiler, insekter
Grå:   Konservativ, praktisk, tillförlitlig, säker
Röd:   Passion, spänning, kärlek, intensitet, värme, aggression
Orange:   Värme, expansiv, explosiv
Gul:   Optimism, lycka, idealism, fantasi
Vit:   Renhet, vördnad, renlighet, enkelhet

Med tanke på dessa allmänna tolkningar av färger skall du kanske styra ifrån att använda för mycket svart, orange, grå, röd och brun, eftersom de antingen kan uppfattas som passiva eller för aggressiva.

Färgkombinationer som bör undvikas
Vissa färger bör inte användas tillsammans av olika orsaker, här är några kombinationer du bör att undvika.

Röd och grön – dessa två färger kolliderar med varandra och är mycket och blir svåra att läsa. Personer som är färgblinda har också problem med att bestämma vad du försöker säga på bilden

Orange och blå – en annan kombination som orsakar en störande effekt för läsarna, eftersom färgerna verkar vibrera mot varandra

Röd och Blå – dessa två färger har inte tillräckligt med kontrast när de används tillsammans. Denna kombination drabbas också av en ytterligare förlust av kontrast när den projiceras på en skärm.

Rekommenderade färgkombinationer
De två färgscheman som jag föreslår att du använder i presentationsglas är antingen en ljus bakgrund med mörk text och grafik eller en mörk bakgrund med lätt text och grafik. Här är de specifika färger som jag föreslår för varje presentation.

Mörk bakgrund med ljus text och grafik
Bakgrund – en mörkblå (marinblå nyans) eller mörk lila
Text och grafik – vit eller gul

Accentfärger – röd, limegrön, kamelorange, ljusblå
Den mörkblå eller mörklila bakgrunden fungerar bra känslomässigt som den bakgrund färgen på skärmen och den gula och vita texten och grafiken har bra kontrast. Accentfärgerna ska användas för att markera ett ord eller en del av en grafik, överdriv inte då blir det irriterande.

Ljus bakgrund med mörk text och grafik
Bakgrund – varm beige
Text och grafik – mörkblå, svart, mörk lila

Accentfärger – mörkgrön, vinröd
Den beige bakgrunden kombinerar känslomässiga effekterna av brunt och vitt utan att det får för mycket av den negativa effekten av dessa färger, som tråkig och stel. Den mörka texten och de grafiska färgerna ger tillräckligt med kontrast för att objektet sticker ut på skärmen. Accentfärgerna är återigen viktiga men bör inte användas för mycket.

Bakgrundsgrafik eller mönster
Många presentatörer vill göra sina bilder mer visuellt tilltalande genom att ha en grafik eller ett mönster som bakgrunden på bilden. Detta ska användas med försiktighet då det många gånger blir otroligt svårläst.

Många gånger har grafiken eller mönstret områden där bakgrundsfärgen ändras från skuggad till ljus eller från ljus till mörk. Det betyder att bakgrunden inte är en enhetlig nyans och det gör det mycket svårt att välja en färg för text och annan grafisk färg till illustrationer eller grafer.

Jag har sett bilder där texten är synlig på de första orden i en rad för att sedan försvinna helt i bakgrunden för resten av raden på grund av en förändring i bakgrunden.

Om du vill använda grafik eller ett mönster, föreslår jag att det är mycket subtilt så det är väldigt lite skillnad mellan den ljusaste nyansen och den mörkaste nyansen i bakgrunden.

En effekt för grafik eller logotyper är att använda en präglingseffekt där grafiken ser ut som den höjas något i bakgrunden men effekten är mycket subtil och orsakar inte stora förändringar i bakgrundsfärgskuggan.

Genom att noggrant välja färger till din nästa presentation kan du öka effekten och se till att det du vill framföra når fram till din publik.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>