Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Design är grunden till din digitala framgång

Vi på Dagensanalys.se delar ofta med oss om tips & guider om hur du kan förbättra din digitala marknadsföring med hjälp av sociala medier SEO eller andra smarta strategier.

En sak som dock sällan dyker upp är designen som är ditt digitala fönster av ditt företag mot dina kunder och prospekts. Det är otroligt viktigt att det digitala mötet speglar ditt företags DNA.

Vad är då bra digital design? Det beror på…

Till att börja med måste man göra en grundlig analys för att identifiera vilka dina kunder är och vad de förväntar av dig när de väl landar på din hemsida via datorn eller mobilen eller använder er app.

– Varför besöker man ditt digitala fönster och vad förväntar man sig att hitta när man väl har landat där
– Vika är målgruppen för dina produkter, tjänster eller nyheter eller vad det nu är som du sysslar med
– Hur ser konkurrensen ut, vilka andra krigar om samma målgrupp och hur ser deras fönster ut

Börja med dessa 6 snabba tips innan ni gör om er design

1. Ta reda på vilka era kunder eller besökare är, när besöker de din webbplats eller app och hur länge är de inne
2. Kommer de in via mobil eller dator, vilken väg kom de in via social, sök eller direkt. Vart finns det förbättringspotential
3. Genomför en grundlig marknadsanalys där ni tar reda på vad era kunder eller besökare vill ha när de besöker ert digitala fönster
4. Gör en konkurrentbevakning där du jämför er design mot alla andra konkurrenter, vilka är bättre eller sämre och varför
5. Ta fram olika designförslag och börja med användartester på utvalda personer och fortsätt med multivariata tester
6. Fortsätt att testa och iterera för att kontinuerligt förbättra användarupplevelsen, du är aldrig färdig

”Google och Youtube använder kontinuerligt en liten del av sin trafik för att testa ny design eller nya funktioner, det borde du också göra”

Åter till frågan vad är då bra webbdesign?

– Har man en e-handelsplats med unga tjejer som målgrupp förväntar de sig att din design skall se ut på ett speciellt sätt.
– Har du en e-handelsplats för medelålders män skall din design spegla deras livsstil och den är inte alls lik de unga tjejernas.

Så frågan om vad som är bra design är inte så enkel. Det värsta man kan göra är att kopiera en sida som man tycker är snygg, men som inte alls passar in med de sex snabba tipsen som jag presenterade tidigare. Risken är stor att ni kan skapa en ännu sämre digital upplevelse, på grund av en design som inte speglar användarnas förväntningar.

En mycket het trend just nu är Platt Design om man vill bygga en snygg sajt som fungerar responsivt både för desktop och mobil: läs mer om platt design

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>