Vill du inte få dåliga ratings? Stava fel på TV-programmet

Stora TV-bolag har kommit på hur de kan lura Nielsens rating-system för att undvika dåliga ratings. Lösningen är helt enkelt att stava fel och sedan spela dum.
Det är bland annat TV-bolaget NBC som kommit på att de kan lura systemet på detta vis. Genom att ”råka” stava fel på ett program de dagar då de räknar med lägre tittarsiffror räknas inte de dåliga siffrorna in i totalen för programmet. Exempelvis sände de programmet ”NBC Nitely News” på fredagen under Memorial Day-helgen, istället för deras vanliga program ”NBC Nightly News”. Nielsens algoritm tolkade då programmet som ett separat program, och de låga tittarsiffrorna påverkade inte deras Nighly News. Snarare ökade de sina siffror i jämförelse med huvudkonkurrenten ABC World News Tonight.
Enligt en genomgång av Wall Street Journal har NBC ”råkat” stava fel på detta sätt inte mindre än 14 gånger under TV-säsongen 2016-2017, något som bidragit till att driva upp tittarsiffrorna. Men NBC är inte ensamma, ABC har sju gånger hittills under den här säsongen bytt ut ”World News Tonight” mot ”Wrld News Tonight”, medan CBS vid 12 tillfällen har sänt ”CBS Evening Nws” istället för ”CBS Evening News”.
Annonsörerna börjar redan ledsna på detta tilltag och vill inte betala överpriser för ohederligt upphausade tittarsiffror. Det är dock inte helt enkelt för Nielsen att komma till rätta med detta. Att ta höjd för alla möjliga typer av felstavningar kommer sannolikt inte att fungera i längden, eftersom det går att hitta på allt mer extrema felstavningar för att fortsätta lura systemet. Så länge tittarsiffror fortsätter att vara det primära sättet att mäta ett TV-programs framgång kommer vi fortsätta se försök att hyfsa till sina siffror. Frågan är om det ligger i annonsörernas makt att tvinga TV-bolagen att bete sig hederligare i det avseendet.