Keymetrics

Facebook dödar Snapchat-rivalen Lifestage

För ett år sedan lanserade Facebook Lifestage, en app för tonåringar som skulle konkurrera med Snapchat. Men nu har man stängt ned appen.
Facebook har i det tysta släckt appen Lifestage som de lanserade i augusti 2016, precis lagom till ettårs jubileet.
Appen som lanserades i augusti 2016 skulle bjuda in tonåringar – endast tonåringar – där de skulle kunna dela bilder eller videoklipp som man skulle ”Gilla” eller ”Ogilla”. Exempel på olika saker som man delade var ”hur jag dansar” och ”mina bästa vänner”. Men appen som skulle vara snapchat rival, togs alltså bort från App Store förra veckan.
Facebook har inte svarat på frågor om varför man tagit bort appen. Men Business Insider som först såg appen försvinna har lärt sig mycket från Lifestage och kommer att fortsätta använda deras lärdomar i sin Facebook-app.
Lifestage skapades efter det att Facebooks försökte köpa upp Snapchat, som snabbt har blivit ett populärt alternativ till världens största sociala nätverk. Men Facebook behöver inte längre skapa en egen Snapchat-rival då de har kopierat det mesta i Instagram Stories, där man kan publicera bilder och videos som försvinner efter 24 timmar.
Efter att de har integrerat dessa funktioner från Snapchat i Instagram har de en egen likvärdig konkurrent. Facebook har kommenterat att i april hade de mer än 200 miljoner människor som nu använder appen varje månad, jämför detta med de 158 miljoner användare som Snapchat hade förra året.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Aftonbladet Supernytt
Aftonbladet lanserar Supernytt