Keymetrics

Apple försöker ta mark på B2B-marknaden med hjälp av Accenture

De två jättarna Apple och Accenture gör nu gemensam sak för att tillsammans få företag att tycka att Apple är det bästa som hänt sedan skivat bröd. Genom att fokusera på appar för exempelvis banksektorn vill de omdana hur företag använder teknik i sin dagliga verksamhet.
Hårdvarujätten Apple är visserligen stora på privatmarknaden, men när det kommer till B2B-segmentet är det fortfarande Microsoft som finns i de flesta system. Det vill såklart Apple ändra på, och tar därför hjälp av Accenture för att hjälpa företag att skapa appar till Apples telefoner och surfplattor. Tanken är att göra det enklare för företag att använda Apples produkter istället för konkurrenternas.
En första målgrupp för samarbetet är banker, där exempelvis bankreceptionerna kan utrustas med iPads som såväl banktjänstemän som kunder kan använda för att sköta olika typer av ärenden. Gene Reznik, chef på Accenture, säger i ett uttalande att ”om du tittar på exempelvis banker, kan du föreställa dig hur det skulle gå till att designa om apparna och hitta helt unika perspektiv på hur tjänstemännen kan interagera med kunderna”.
Det hela kommer att fungera så att mjukvaruingenjörer och UX-designers från Apple teamar ihop sig med ingenjörer från Accenture. Dessa team ska sedan tillsammans hjälpa såväl befintliga som potentiella kunder att utveckla appar anpassade för deras verksamheter. Det första teamet kommer att skapas i San Francisco, men det är ännu inte klart hur många team som kommer att skapas, eller var dessa kommer att finnas.
Målet är även att kunna skapa nya användningsområden för Apples satsning på AR, exempelvis genom att hjälpa tekniker att identifiera trasiga delar i motorer. Att Apple plöjt ner miljonbelopp i sin AR-utveckling måste ju någonstans omsättas i intäkter, så att hitta realistiska användningsområden är sannolikt något som står högt på Apples dagordning.
Läs även: Apple bekräftar sin satsning på AR
Samarbetet med Accenture är dock inte Apples första försök att ta sig in på B2B-marknaden. De har tidigare skapat samarbeten med bland annat IBM, SAP, Cisco och Deloitte för att skapa företagsanpassade lösningar inom olika områden. Frågan är därför om samarbetet med Accenture kommer vara det som tippar vågskålen till Apples fördel, eller om Microsofts Windows kommer fortsätta vara det operativsystem som företagen föredrar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Globala annonskakan ökar under 2020 avslöjar ny rapport