Keymetrics

Twitch kommer med efterlängtad uppdatering till sin mobilapp

Streamingplattformen Twitch lanserade nyligen en hel del uppdateringar till sin mobilapp. Bland annat har livestreaming direkt i appen, samt en helt ny navigationslist för att enkelt hitta det du letar efter gjorts tillgängliga.
Livestreaming har blivit ett allt vanligare sätt att nå ut till människor och ta med dem ”bakom kulisserna” i olika sammanhang. Därför är det en efterlängtad möjlighet att kunna livestreama direkt i mobilappen som Twitch nu lanserar.
Tidigare i år lanserade Twitch sitt nyhetsflöde ”Pulse”, vilket liknas Facebooks nyhetsflöde. Detta var dock endast tillgängligt för desktop, men kommer i den här uppdateringen även för mobilanvändarna. Det gör det möjligt att se inlägg från såväl vänner som de du följer i samma flöde.
Utöver dessa två stora förändringar kommer en rad mindre som Twitch berättar mer om i filmen nedan. Men i korta drag är det:

  • En ny navigationslist där du enkelt kommer åt Pulse, Live och Browse för att snabbt hitta vad du letar efter
  • Surfa med Swipe som gör att du genom swipe-rörelser kan bläddra till nästa klipp, gå tillbaka till ett tidigare flöde. Komma åt din spellista och mycket mer.
  • Ranking efter språk. En helt egen sektion där de mest populära streamingarna i en viss region eller på ett visst språk samlas.
  • Dark Mode, som precis som YouTubes dark mode inverterar färgerna och gör det behagligare att titta på skärmen när det är mörkt runt omkring.
  • Notifikationerna kommer att samlas i samma notifikationscenter som för desktop, vilket gör det enklare att hitta tillbaka till tidigare konversationer.


Twitchs mobilapp har laddats ner närmare 85 miljoner gånger, och de nya uppdateringarna kommer enligt Tom Robertson, senior director of product management på Twitch, att göra det enklare att hitta intressant material. Uppdateringarna gör även att skaparna av material kan nå ut på nya sätt och till fler användare.
När kampen om livestreaming blivit allt hårdare gäller det att ge användarna vad de vill ha. Twitch har sedan länge dominerat marknaden, men nu börjar bland annat Facebook nagga i kanterna, och även YouTube erbjuder livestreaming på sin plattform. Twitch har huvudsakligen fokuserat på spelmarknaden, frågan är om de kan tänkas locka andra typer av intressenter och innehållsskapare, eller om dessa föredrar de andra mer allmänt hållna och markant större sociala plattformarna.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Guide: Allt du behöver veta om TikTok