Keymetrics

Se sport med polarna i VR

Att titta på fotboll med polare är en kul upplevelse, men hur gör du om ni inte är i samma rum, eller ens samma världsdel? LiveLike har lösningen genom sin nya gemensamma VR-upplevelse.
I LiveLike kliver du in i en svit med ett fönster ut mot fotbollsplanen, lite som att vara i en lyxig lounge på en arena. På skärmen kan du byta kameravinkel och även se dig omkring i rummet för att skapa en mer verklig VR-upplevelse.
Nu tar de upplevelsen till nästa nivå, och låter dig dela sviten med tre av dina Facebook-vänner. Ni representeras av (i nuläget) ganska rudimentära avatarer med ert namn flytande ovanför huvudet, men du kan vända dig mot dina vänner och prata med dem. Genom att LiveLike använder sig av 3D-audio, förstärks ljudet när du vänder dig mot den som pratar, på så sätt känns det som att de faktiskt är i rummet med dig.
Du behöver heller inte ha ett headset för att kunna använda dig av LiveLike, utan det går även att använda en app på telefonen eller plattan för att kunna vara med i sviten. Däremot blir upplevelsen så klart bättre med ett bra VR-headset.
Först ut är CONCACAF Soccer Gold Cup, som sänds nästa vecka via Fox Sports VR app (som LiveLike byggt). Framöver vill LiveLike även erbjuda upplevelsen till andra sportevenemang. Däremot är det beroende av sändningsrättigheter, något som måste avtalas med de olika aktörerna.
LiveLike ser även en möjlighet att skapa större sviter där du som tittare kan dela upplevelsen med fans som hejar på samma lag, något som skulle kunna få betydligt fler att välja VR framför vanlig TV.
Läs även: Finskt teknikföretag löser VRs största problem
Än så länge är VR mest en kul grej, men allt fler upptäcker möjligheterna med den nya tekniken, och sannolikt kommer vi snart att få se fler av dessa användbara applikationer av en teknik som lovar mycket för framtiden. Dock finns det fortfarande en del utmaningar, exempelvis hur upplösningen ska kunna bli bättre.
Nedan ser du en kort film som visar hur LiveLikes sviter ser ut.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Här är alla förbjudna annonser på sociala medier