Keymetrics

Messenger får en egen flik för företag och botar

Sedan ett år tillbaka tillåter Messenger att företag använder sig av chatbotar på plattformen, men få användare vet om det. Därför skapas nu en egen flik för att samla din kommunikation med företag och deras chatbotar.

I april förra året öppnade Facebook Messenger dörren för utvecklare och företag att skapa chatbotar för att kunna kommunicera med kunder och användare. Nu, ett år senare, använder ca 20 miljoner företag möjligheten att kommunicera via Messenger, och över 100.000 chatbotar kan svara på frågor och hjälpa kunder med problem.

Ett av de största problemen är dock att majoriteten av användarna inte vet om att de kan kommunicera med företag via Messenger, eller ens att chatbotar existerar. För att underlätta för företag och användare att hitta varandra och skapa ökad transparens i vem du som användare pratar med skapar Messenger därför en ny flik.

Den nya fliken kallas ”Discovery Tab” och har precis börjat rulla ut till Messengers amerikanska användare. Under fliken samlas företag och chatbotar i tre olika sektioner för att du enklare ska hitta vad du letar efter.

Första sektionen kallas ”Automated Messaging”. Där samlas alla företag med chatbotar, för att skilja dem från företag som låter människor sköta kommunikationen.

Andra sektionen kallas ”Recent” och där finns alla företag som du kommunnicerat med via Messenger. Här finns alltså inte de företag du följer eller gillar på Facebook och Instagram, utan endast de som du tidigare kommunicerat med. Det gör att många företag fortfarande måste locka användarna till att kommunicera med dem via Messenger, men sannolikt ökas medvetenheten hos användarna om att möjligheten finns genom den nya sektionen.

Den tredje sektionen kallas ”Featured” och där finns företag som Messenger bedömer som mest populära, eller som de tror att du kan vara intresserad av. Det är framför allt här som du kan hitta nya företag att kommunicera med.

Utöver dessa tre sektioner kommer Messenger även att kategorisera företagen i 11 olika kategorier, allt för att du enklare ska kunna hitta vad du letar efter. Dessa är: Utbildning, Underhållning, Finans, Mat och dryck, Hälsa och träning, Livsstil, Nyheter, Produktivitet, Shopping, Sport samt Resor. Enligt Messenger kommer varje kategori att lista de tre högst rankade kontona.

Förhoppningsvis kan den nya funktionen öppna upp ögonen för nya sätt att kommunicera med företag. Det finns kanske ingen anledning att sitta i telefonkö för att få tag på företaget, när du istället kan kommunicera direkt via Messenger, en möjlighet som även flera svenska företag anammat.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Svensk Damtidning upptäcker digitalt och tillsätter tre nya tjänster