Keymetrics

Kantar lägger till trender i mobil sökdata till deras plattform AdGooroo

Kantar Medias AdGooroo plattform ger annonsörer möjlighet att se trender i sökningar, och nu lägger de även till data från mobila sökningar, något som efterfrågas allt mer.
Att konsumenterna blir allt mer mobila innebär att annonsörerna även behöver följa med. Men för att kunna göra bra och relevanta kampanjer är det värdefullt att se vad som fungerat bra tidigare. Hittills har det inte funnits någon plattform som samlat data om mobila sökningar, i alla fall inte i den omfattning som Kantar nu gör.
Med den nya datan kan en annonsör se trender i sökningar på mobilen så långt tillbaka som 2013. Det går även att se uppskattningar av kostnader, kostnad per klick och Clickthrough Rate för olika mobila sökord, såväl köpta som organiska dito.
Manish Bhatia, VD på Kantar Media NA, menar att ”förändringar i konsumentbeteenden gör att mobila sökningar får allt större betydelse för digital marknadsföring. /…/ Vår AdGooroo plattform är den enda som tillhandahåller trenddata i mobila sökningar, inklusive kostnader, prestation hos sökord samt annonsers utseende, något som är kritiskt för att marknadsförare ska kunna se och förstå hur de presterar på marknaden, jämföra sig med konkurrenter och fatta beslut om hur de ska använda sin budget och sina resurser.”
Det är med andra ord hett eftertraktad data som Kantar nu gör tillgänglig för annonsörerna. Dock är funktionen endast tillgänglig i USA, och kommer senare i år att finnas även i Brasilien, England, Frankrike, och Australien.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tony Hammarlund
Poddintervju gav drömjobb på fintech-startup