"Rekommendationer är ofta den bästa formen av marknadsföring"

Tjänsten bredbandsval.se såg dagens ljus efter att en av grundarna flyttade till Malmö och hittade inga bra tjänster för att välja nytt bredband. I den här intervjun berättar Henrik Hansson om sin resa med tjänsten som han skapade tillsammans med kollegan Karl Eckerlund för ett år sedan.
När fick ni idén om att göra en tjänst för bredbandsval? 
Jag och min medgrundare Kalle upptäckte att det i princip var omöjligt att ta reda på vilket bredband man kunde få på en adress utan att gå in på respektive bredbandsleverantörs hemsida och leta upp informationen. Eftersom inte alla operatörer levererar fiber överallt, och hastigheter, infrastruktur (d.v.s. fiber/kabel/adsl), priser och bindningstider dessutom varierar beroende på adress började vi titta på hur marknaden fungerar. Det var minst sagt en djungel. När vi upptäckte att ingen prisjämförelsetjänst på marknaden gjorde jobbet, och att det ofta var omständigt att beställa på operatörernas hemsidor beslutade vi oss för att utveckla en tjänst själva.
Bredband är, precis som el, en tjänst med unika förutsättningar beroende på adress och preferenser och bredbandsval.se är den enda tjänsten som kan jämföra bredband på ett korrekt och rättvisande sätt. Dessutom går det att beställa enkelt och tryggt direkt på sajten!
Hur jobbar ni med bredbandsleverantörerna?
Vi är en oberoende gratistjänst och tar inte ut någon avgift från våra användare. En beställning som görs på bredbandsval.se görs till samma pris som på respektive operatörs hemsida- den enda skillnaden är att det går enklare och snabbare att jämföra och beställa. Beställningen skickas direkt vidare till vald operatör så att du som användare kan komma igång och surfa på ditt nya bredband. Vi förmedlar bara beställningen.
Hur marknadsför ni tjänsten idag? Vilka kanaler använder ni och vilka kanaler är bäst att nå ut via?
Vi har inte behövt marknadsföra oss så mycket än. De flesta användare har hittat oss via vår Facebooksida och via Google-sökningar. Tjänsten har spridits genom att våra användare har rekommenderat andra att använda tjänsten. Det är redan tusentals personer som jämfört bredband via vår tjänst och rekommendationer är ofta den bästa formen av marknadsföring. Då vet man att andra har testat och lyckats spara tid och pengar och att tjänsten är snabb, smidig och att den går att lita på.
Vad är planerna för hösten?
Vi håller på att förbättra konsumenttjänsten och lägga till fler fiberleverantörer, även om vi redan jämför de största. Vi kommer även att komplettera tjänsten med TV och bredbandstjänster för företag, som fungerar lite annorlunda. Dessutom har vi utvecklat en företagstjänst då vi fått frågor från mäklare, bostadssajter, kommuner och andra intressenter som vill kartlägga bredbandsmarknaden, eller bara visa var det finns och inte finns fiber idag. Det är mycket på gång helt enkelt!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här ska du följa upp dina kunskapskampanjer