Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Nu lanserar Netflix interaktiva tv-serier

Igår kom det första tv-programmet där du som användare kan bestämma vad som ska hända. Genom fjärrkontrollen får du välja vad karaktärerna gör, och på så sätt styr du slutet på serien.

Det är tillsammans med Dreamworks som Netflix nu lanserar ”Puss in Book: Trapped in an Epic Tale”, eller som den heter på svenska ”Mästerkatten i stövlar: Fångad i en saga”. Det är ett program för barn, anpassat för TV eller iOS-enheter.

Under tv-serien får du vid ett antal tillfällen chans att välja var Mästerkatten ska göra för att lösa olika situationer. Vid varje tillfälle har du 15 sekunder på dig att bestämma, och du väljer genom att använda fjärrkontrollen. Det betyder att tv-serien blir olika lång beroende på de val du gör, för Mästerkatten innebär det mellan 18-39 minuter.

Projektet har varit under utvecking under två års tid, och är inte helt olik ett tv-spel, även om Netflix ser det som ett sätt att skapa en ny typ av engagemang och interaktion med tittarna. Även Dreamworks har varit mycket entusiastiska över möjligheten att genomföra detta projekt med Netflix. ”Det här är en ypperlig chans för oss att kunna berätta en helt annan slags historia.” säger Doug Langdale på Dreamworks.

Att de initialt satsar på interaktiva program för barn beror på att barn redan idag pratar med karaktärerna i tv-serier och försöker påverka vad de ska göra. På det här sättet kan de faktiskt påverka vad som händer och skapa en närmare relation med karaktärerna. Det betyder även att det kan bli en helt ny upplevelse varje gång du tittar på tv-serien, så det kanske inte blir riktigt lika långtråkigt för föräldrarna att sitta och titta med sina barn.

Redan nästa månad kommer nästa tv-show, också den riktad till barn. Då är det ”Bubby Thunderstruck: The Maybe Pile” som kommer i en interaktiv tappning. Genom en loop i vissa av valen kan den serien dock vara allt från 12 minuter till oändligt lång.

Att det inte tidigare funnits en interaktivitet i tv-program tror Netflix beror på att tekniken inte funnits tidigare, plus att det krävs enormt mycket mer produktion än för ett vanligt program. Men att ha multipla alternativ är ju redan vardagsmat i såväl tv- och datorspel som utbildningsprogram. Även flera filmer leker med en tanke om alternativa scenarion, såväl ”Lola Rennt” som ”Sliding Doors ” och Memento”.

Netflix ser fortfarande satsningen som ett test, och menar att de behöver ha 99 miljoner positiva användare för att driva projektet vidare och låta det bli en permanent del av utbudet. Däremot är frågan om det kommer att komma interaktiva tv-serier även för vuxna, eller om det kommer att kännas mer som ett tv-spel.

Faktum kvarstår dock att en mycket stor del av Netflix användare tittar på barnprogram, och den nya satsningen kan ge Netflix ett försprång gentemot konkurrerande plattformar som Hulu. Amazon, HBO och YouTube.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>