Keymetrics

Därför är Native det optimala sättet att annonsera digitalt

Native och Content Marketing är i ropet och allt fler ger sig in i matchen. Men vad är det egentligen, undrar kanske vissa. Per definition är det sponsrade artiklar, men det är så mycket mer, det är ett otroligt effektivt sätt att få tid med läsarna och förklara sina produkter och tjänster.

Här kommer fem starka skäl varför du skall satsa på Native:

1. Genom att satsa på Native får du ca 8 minuter med läsarna och kan då förklara din produkt/tjänst för att skapa ett intresse så att man vill veta mer, detta är omöjligt att åstadkomma med traditionella bannerannonser.

2. Native är troligtvis den bästa annonskanalen för att generera leads, genom att man har fått 8 minuter med läsaren att förklara sin produkt/tjänst. De som därefter väljer att gå vidare och ladda ned mer information är garanterat intresserade av era produkter och tjänster.

Eller som en av våra kära samarbetspartners kommenterade:
”This article is one of our best performing lead generation campaigns in the Nordics this year in terms of the lead quality 
so I am very keen to repeat the success”

3. Native skapar inte irritation, snarare tvärtom det skapar ett mervärde för läsarna om det är rätt utfört. Genom att satsa på Native-artiklar skrivna av professionella redaktörer passar de in i kontexten och engagerar läsarna att ta del av innehållet, de läser och reflekterar. Gillar de artikeln sprider de vidare i sociala medier till dem som kan vara i målgruppen, läsarna engagerar sig i era produkter och tjänster på ett sätt som inte traditionell reklam lyckas åstadkomma.

4. Du kommer åt målgrupper som är svåra att nå. Reklamblockering växer i samma takt som reklaminvesteringarna i digitala medier ökar. Analyser visar att samma personer som blockerar annonser ofta väljer NIX och ”Ingen reklam tack” på brevlådan. Det är en attraktiv målgrupp som väljer att blockera reklamen (på grund av olika skäl som relevans, prestanda och så vidare). Denna attraktiva målgrupp når du via Native och kan få lästid med dem samt förklara dina produkter och tjänster.

5. Sist men inte minst, Native ger läsarna en bra annonsupplevelse. Man kan skrolla vidare bland artiklarna, eller man kan välja att läsa om det verkar intressant. Man ger läsarna valet att ta del av informationen på ett inbjudande sätt istället för bannerannonser som ofta känns påtvingande och som de flesta av oss väljer att klicka bort snabbt för att kunna ta del av det man var ute efter från början, en slags demokrati där läsarna väljer om de vill läsa annonser.

”Våra Native artiklar skrivs av våra professionella skribenter som förstår mediekanalen och kundens produkter och tjänster så att man placerar dem i en relevant kontext anpassat till målgruppen. Alla Native artiklar får samma lästid på sajt samt spridning i sociala medier som våra andra artiklar”

Vill du också skapa affärer via Native? Kontakta mig om ni är intresserade av ett samarbete som garanterat ger effekt peter@dagensanalys.se

PS! Veckans 1:a på listan mest läst denna vecka är just en Native-artikel

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”TV och onlinevideo-reklamens framtid är ljudlös, eller är det precis tvärtom?”