Keymetrics

Mer än hälften av ungas köpbeslut påverkas av företagets värderingar

I en stor studie från PR-byrån Edelman undersöks hur ett företags värderingar påverkar konsumenternas köpbeslut. Resultaten är både enastående och skrämmande, och det kan kosta dig dyrt att förbli neutral i viktiga frågor.
Studien genomfördes bland 14.000 personer i 14 olika länder, och resultatet talar sitt tydliga språk, som företag måste du kommunicera dina värderingar och åsikter i viktiga samhällsfrågor såsom miljö och jämställdhet. Konsumenterna är nämligen mycket mer medvetna idag än för bara tre år sedan.
Hela 67 % av konsumenterna menar att de köpt från ett företag som en direkt följd av deras åsikter i känsliga frågor. Dessutom skulle 65 % undvika att köpa från ett företag som undviker att berätta vad de tycker och tänker. Vad som är värst är dock att hela 57 % kan tänka sig att bojkotta ett märke vars värderingar inte stämmer med deras egna.
Kalla det åsiktskorridorer eller filterbubblor, men konsumenter idag är betydligt mer noga med vilken information de tar till sig, och vilka varumärken de väljer att associeras med. Att som företag våga kommunicera sina värderingar kan därför knyta konsumenterna betydligt närmare, 51 % menar att de skulle kunna bli exklusiva till ett märke som stämmer med deras värderingar.
Resultatet av att känna en anknytning till ett företag gör även att konsumenterna är benägna att spendera mer pengar på företagets produkter och tjänster. Så det finns en hel del pengar att tjäna på att våga ta ställning. Däremot ska du undvika att ge dig in i politik. Det handlar snarare om att visa upp ditt engagemang kring de mer övergripande frågorna, som visserligen kan ha en politisk aspekt. Men undvik politiken, och fokusera på vad ditt företag står för i frågor som just miljö och jämlikhet, det kanske till och med finns initiativ eller stödverksamhet som ni bedriver.
Att yngre än känsligare än tidigare generationer framgår även. Hela 60 % av millennials (Generation Z) bryr sig om vad ett varumärke står för. För de andra yngre generationerna är siffran 53 % (Gen Y) respektive 51 % (Gen X). Medvetenheten ökar dessutom med inkomsterna, och för utvecklingsländer som Kina och Indien är de sociala frågorna oerhört viktiga. I Kina är företagets värderingar något som 73 % av konsumenterna tar hänsyn till, medan siffran i Indien ligger på 65 %. Så om du bedriver verksamhet i dessa länder kan du förlora stort på att förhålla dig neutral.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Greta Thunberg visade nyss styrkan med sociala medier