Keymetrics

Instagram gör det lättare att märka sponsrade inlägg

Efter avslöjandet att en mycket stor andel av inlägg på Instagram bryter mot reglerna för märkning av sponsrade inlägg skapar plattformen en ny funktion för att tydligare kunna märka när ett inlägg är betalat för av ett företag.
Den nya funktionen finns till för att hjälpa influencers att markera när ett inlägg är sponsrat, och på så sätt slippa repressalier från FTC. Bara förra månaden fick 90 % av influencers på Instagram ett brev från FTC där de uppmanades att följa de regler som finns och vara tydliga med när ett inlägg är sponsrat.
Läs även: 93 procent av influencers följer inte reglerna för sponsrat innehåll
Instagram gör det nu möjligt att tagga ett företag som sponsor för ditt inlägg. Detta gör att inlägget får texten ”Paid partnership with…” högst upp, som en markering att detta inlägg är sponsrat. För företaget innebär det dessutom att det går att följa inläggets trafik och på så sätt bedöma om inlägget haft önskad effekt.
Det finns i nuläget inga repressalier för de influencers som fortsätter att smyga med sina sponsrade inlägg. Instagram menar att de nu först vill utvärdera den nya funktionen, för att sedan skapa en ny policy kring sponsrade inlägg, där det kan komma att finnas olika typer av konsekvenser för de influencers som inte markerar sponsrade inlägg på ett korrekt sätt.
I slutänden handlar det om en öppenhet och ärlighet gentemot användarna, som förväntar sig att få reda på relevant information om de inlägg de ser. Utan en tydlig märkning riskerar användarna att känna sig lurade, vilket drabbar både influencern och partnerföretaget. Det ligger därför i allas intresse att denna märkning finns och är tydlig.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ninja från Fortnite i kampanj med Adidas