Keymetrics

Finskt teknikföretag löser VRs största problem

VR har blivit en riktig snackis, och allt fler vill vara med i leken att ge användarna bättre filmupplevelser, men ett av de största problemen har varit upplösningen, fram till nu.
Det finska företaget Varjo har hittills fört en tämligen hemlig tillvaro, men nu har de gläntat på locket och visat upp demoprodukter som de menar kommer revolutionera VR, AR och Mixed Reality-marknaderna. Deras nya headset lovar nämligen en upplösning på 70 megapixlar per öga, nästan 60 gånger bättre än HTC Vive.
Det nya headsetet heter 20/20 eftersom det avser härma hur ögat fungerar. Där är bara högupplösta skärmar en del av utmaningen, den andra ligger i hur det mänskliga ögat fokuserar. Människor har nämligen ett ganska smalt fokusområde, medan saker i utkanterna av synfältet är suddiga. Att ha skarpa bilder i hela synfältet kan därför upplevas som förvirrande för hjärnan, så att sudda de delar som du inte tittar på kan göra upplevelsen behagligare.
Det sköts genom avancerad eye-tracking, och plötsligt börjar det bli en hel del avancerad teknik som ska trängas i headsetet. Såväl högupplösta skärmar som kameror för att följa ögonrörelserna samt mjukvara för att sköta hela processen. Så hur har de lyckats med detta?
Svaret ligger i att samla rätt människor. Företagets VD Urho Konttori har tidigare jobbat med Nokia N9 och Microsoft Lumia. En av medgrundarna var dessutom tidigare Nokias head of imaging, och Varjos imaging lead har jobbat med kamerateknik för såväl Nokia som Intel. Med den skaran människor är det inte förvånande att de på så kort tid hittat en potentiell lösning till problemet med upplösning i VR-headset.
Däremot har de ännu inte visat upp en fungerande prototyp av headsetet, trots löften om att en sådan finns. Varjo lovar att leverera gratisprover på headsetet senare i år, för att lansera en kommersiell produkt 2018. Headsetet kommer att fungera tillsammans med Steam VR, och kosta några tusen dollar. Konttori hoppas att de som jobbar professionellt med VR och utveckling inte ska avskräckas av det höga priset.
Företaget håller även på att utveckla ett AR-headset, men till skillnad från exempelvis Hololens ska de inte ha en genomskinlig skärm. Istället vill de montera kameror på framsidan av headsetet, och på så sätt livestreama videon från frontkamerorna tillsammans med den alternativa videoströmmen. Dock begränsas de här av mobilkamerornas låga upplösning, så det är ytterligare ett problem som de behöver lösa.
Varjo menar att det finns många fler problem att lösa för att få till riktigt bra headset för VR och AR, men de började med de första problemen som var upplösning och att anpassa bilden efter ögats fokus. Om de lyckas få fram en fungerande produkt i stor skala kommer de kunna ta sig an de följande problemen. Men som man brukar säga, ta ett problem i taget, först vill jag se att det nya headsetet håller vad de lovar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hubspot
HubSpot vill sätta stopp för komplicerad webbplatshantering med lanseringen av CMS Hub