Keymetrics

93 procent av influencers följer inte reglerna för sponsrat innehåll

Influencers lyder under FTC (regler för annonsering) men i en studie visar det sig att 93 procent av inläggen på Instagram bryter mot, eller är otydliga, gällande om innehållet är sponsrat av ett företag.
Marknadsföringsbyrån Mediakix undersökte hur stor andel av inläggen på Instagram som följer FTC, och hela 152 inlägg visade sig bryta mot regelverket. De olika brotten kan delas in i fyra kategorier:

  • Inte avslöja långtidssamarbeten. Hela 49 procent av inläggen var en följd av långtidssamarbeten mellan influencer och företag, men det framgår inte i inläggen. Ett exempel är Selena Gomez’s samarbete med företaget Coach.
  • Inte avslöja ”stor gåva”. Annonsörer måste berätta när de mottagit en stor gåva till ett värde av flera tusen dollar. 16 procent av inläggen bröt mot denna regel.
  • Inte avslöja ”liten gåva”. Många mottar mindre föremål som kläder, skor eller accessoarer från företag. I 12 procent av fallen framgår det dock inte att inlägget är sponsrat på detta sätt.
  • Inte tydligt markera ”pay-to-post”. I flera fall görs enstaka inlägg i form av en recension eller shout out till ett företag. Det måste dock framgå att inlägget är betalat för av företaget, något som 12 procent inte gjort, trots att inlägget uppenbart är sponsrat.

Ytterligare 11 procent av inläggen bedömdes ”otydliga”, vilket innebär att inlägget kan vara sponsrat, men det är svårt att direkt avgöra.
FTC annonserade för snart ett år sedan att de skulle bli striktare i tolkningen av reglerna, men ännu har inga tydliga konsekvenser för influencers synts till. Men tidigare i juni skickade FTC ut brev till 90 procent av influencers att de måste bli tydligare i sin kommunikation.
Enligt reglerna måste ett sponsrat inlägg antingen inledas med ”Sponsrat av” eller ha hashtaggen #ad eller #sponsored. Många influencers har försökt ta sig förbi detta genom att inleda inläggen med ”Tack till …” eller använda liknande hashtags som #sp eller #partner. Men detta anser inte FTC vara tillräckligt tydligt för användarna. Flera influencers har dessutom lagt de nödvändiga taggarna sist i en lång rad av hashtags, vilket då kräver att användaren trycker på ”more” för att se om inlägget är sponsrat. Även detta godkänns inte av FTC, och flera influencers riskerar nu repressalier om de inte ändrar sitt beteende.
Reglerna är dock tydliga och svåra att misstolka, de enda undantagen rör artistiska projekt som när en skådespelare pratar om en film de varit med i eller en modell beskriver ett fotojobb de gjort. Även att beskriva vad vänner och bekanta gör kan anses ok, men inte om vännen är ett företag.
Exakt vilka konsekvenserna kommer att bli är svårt att förutse, men att influencers behöver bli tydligare står bortom alla tvivel. Reglerna finns på plats för att skydda konsumenterna från att bli lurade, och det finns inga ursäkter för att inte följa det uppsatta regelverket.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
GroupM förstärker owned media med fyra konsulter från Nordic Morning