Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

5 tips hur du lyckas nå fram på Facebook

Facebook har på kort tid blivit världens största mötesplats och det sociala nätverket tar just nu över all mediekonsumtion. Deras reklamintäkter växer lavinartat och tar en allt större del av de digitala medieinvesteringarna.

Alla vill vara med på Facebook-tåget, men få har en uttalad strategi eller kunskap om det sociala nätverket med sina drygt 400 tangeringspunkter i sina algoritmer som de kontinuerligt skruvar på för att optimera användarupplevelsen och nyhetsflödet
(och givetvis för att bättra på sin annonsaffär)

Vad skall man tänka på innan man ger sig in i världens största mötesplats?

Här har du mina 5 hetaste tips!

Tips nr 1. Facebook är en mötesplats för människor, inte en handelsplats för produkter och tjänster. Tänk på varför människor går in i världens största sociala mötesplats på nätet, man går in för att ha koll på det senaste från sina kompisar och för att lägga upp en post med vad man håller på med just nu. Därför bör man tänka om i sin kommunikation om man vill nå ut och få organisk spridning, lyft fram människorna bakom era produkter och tjänster istället för att trycka upp kampanjer utformade för printmedia, tyvärr ser jag hela tiden många stora globala företag prata brett och högt om sina produkter på Facebook utan att sätta det i en social kontext.

Tänk på vilken sinnesstämning man är i när man går in på Facebook. Det är ett socialt media, försök utforma reklam och budskap utifrån just det.

Tips nr 2. Testa optimera och iterera konstant. Facebook ändrar hela tiden sina algoritmer så det som du lärde dig för några månaders sedan är inte säkert att det fungerar lika bra idag. Facebook är ett otroligt enkelt verktyg för A/B-tester (eller varför inte multivariata tester). Testa, testa och testa igen.

Prova olika saker och ta lärdom av vad som fungerade bäst innan du börjar köpa räckvidd, då kommer ni maximera insatserna när ni skall boosta era inlägg.

Tips nr 3. Det handlar inte om hur många som gillar eller följer, det handlar om hur många som gillar delar och kommenterar. De bästa aktörerna på Facebook når lätt en större publik organiskt med sina inlägg än de har följare eller antal som gillar sidan. Att skapa engagemang är A och O för att uppnå effekt på Facebook och Instagram.

Får du andra att gilla dela och kommentera, så sprider de dina inlägg till andra utanför din publik och du når många fler än du själv lyckas nå. Se till att du skapar inlägg som berör.

Tips nr 4. Analysera, mät och optimera alla insatser på Facebook. Det är ingen mening att göra insatser i något media utan att utvärdera effekten. Se till att sätta upp mål för vad du vill uppnå, mät och analysera dina inlägg och optimera vartefter utifrån din analys.

Om man inte mäter och utvärderar sina insatser,vet man inte heller om man har förbättrat (eller försämrat) dem.

Tips nr 5. Låt andra göra jobbet åt dig istället för att försöka trycka ut dina produkter och tjänster. Om du driver en Facebooksida för ert företag, en kommun eller om du är en publicist. Se till att lyfta fram personer och trigga deras egon så att de pratar om er. Om ni har intressanta personer med ett stort nätverk i sociala medier som använder era produkter och tjänster, se till att lyfta fram dem på ett sätt så att de gärna delar vidare i sina sociala kanaler.

Med smarta samarbeten med rätt personer kan ni snabbt och enkelt öka räckvidden helt organiskt med flera hundra procent.

Är ni fortfarande kvar här, kom igen sätt igång och testa, optimera, analysera, utvärdera och hitta era bästa ambassadörer…

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>