Personaliserad reklam ger ökad vinst

I en studie från Boston Consulting Group visar det sig att de företag som jobbar med att personalisera sina annonser har 2-3 gånger högre vinstökning än de som pumpar ut reklam enligt gamla vanliga deviser.
Studien gjordes på 50 företag i 10 olika industrier och visar att inom fem år kommer de 15 % av företagen som jobbar med att skapa personliga reklambudskap för olika målgrupper se en ökad vinst med 800 miljarder dollar jämfört med övriga 85 %. Det är således inga småsummor vi pratar om.
Mark Abraham, partner på BCG, kommenterar resultaten: ”Att göra varumärkets betydelse individuell för olika personer öppnar möjligheten att stärka lojaliteten hos kunderna genom att skräddarsy upplevelsen för varje enskild kundresa”.
Det finns med andra ord ett mycket stort värde i att haka på den senaste trenden och se till att verkligen nå kunderna med individuella budskap. Däremot visar rapporten samtidigt att många företag kämpar med att mäta effekterna av sina kampanjer. Det är därför ett viktigt ställe att starta, eftersom det annars blir så gott som omöjligt att veta om du nått rätt kunde, med rätt budskap, vid rätt tillfälle. Det handlar helt enkelt om att genomföra den där digitala transformationen och bli ett datadrivet företag. Det lönar sig i slutänden!