Keymetrics

Personaliserad reklam ger ökad vinst

I en studie från Boston Consulting Group visar det sig att de företag som jobbar med att personalisera sina annonser har 2-3 gånger högre vinstökning än de som pumpar ut reklam enligt gamla vanliga deviser.
Studien gjordes på 50 företag i 10 olika industrier och visar att inom fem år kommer de 15 % av företagen som jobbar med att skapa personliga reklambudskap för olika målgrupper se en ökad vinst med 800 miljarder dollar jämfört med övriga 85 %. Det är således inga småsummor vi pratar om.
Mark Abraham, partner på BCG, kommenterar resultaten: ”Att göra varumärkets betydelse individuell för olika personer öppnar möjligheten att stärka lojaliteten hos kunderna genom att skräddarsy upplevelsen för varje enskild kundresa”.
Det finns med andra ord ett mycket stort värde i att haka på den senaste trenden och se till att verkligen nå kunderna med individuella budskap. Däremot visar rapporten samtidigt att många företag kämpar med att mäta effekterna av sina kampanjer. Det är därför ett viktigt ställe att starta, eftersom det annars blir så gott som omöjligt att veta om du nått rätt kunde, med rätt budskap, vid rätt tillfälle. Det handlar helt enkelt om att genomföra den där digitala transformationen och bli ett datadrivet företag. Det lönar sig i slutänden!

  1. Mattias, vi står inför nya Datalagen. Hur tror du att den påverkar branschen för personifierad annonsering? Lagen är ju skriven på många plan för att skydda integriteten.

  2. Hej Roger och Peter!
    Ja det är en mycket bra fråga. Men kom ihåg att det centrala i GDPR är att personuppgifterna tillhör individen och att företag och organisationer har dem till låns. Det betyder att företag fortfarande kan be att få använda individens personuppgifter för att ge en bättre upplevelse online. Många människor är emot reklam eftersom den inte känns relevant för dem, och den uppfattas som påträngande. Det betyder att det finns incitament för individen att dela med sig av sina personuppgifter för att faktiskt få mindre irriterande reklam till sig. Alternativet blir att många sajter behöver stänga ner eller ta betalt för att tjänsterna ska bli tillgängliga, det handlar helt enkelt om ekonomi.
    En lösning på det kan vara blockchains som gör det möjligt att skapa säkra microbetalningar där konsumenterna kan välja om de vill betala genom att se personaliserad reklam eller betala från sitt konto för att få tillgång till sajtens innehåll. Vad den nya lagen i realiteten kommer göra är att förstärka personuppgifternas status som betalningsmedel, och jag skulle inte bli förvånad om vi inom kort kommer att få se handelsplatser där individer kan sälja tillgången till sina personuppgifter till företag och varumärken som de är intresserade av.
    Men essensen i din fråga måste jag svara ja på, vi kommer att se ett förändrat reklamlandskap, och det kommer inte gå att agera på samma sätt som tidigare. Exakt hur det kommer se ut beror dock dels på hur lagen faktiskt kommer att tolkas när den väl implementerats, och dels vad kreativa och driftiga entreprenörer kommer se för möjligheter att skapa nya affärsmodeller baserat på den nya lagen. Men det är saker som vi inte kommer se effekterna av förrän om 3-5 år är min bedömning.
    Tack för att ni läser dagensanalys.se!

E-postadressen publiceras inte.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Sting rekryterar Hannah Meiton