Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Newsjacking kan vara ett smart sätt att skapa innehåll

Vad är newsjacking och hur kan newsjacking hjälpa dig att skapa nytt och relevant innehåll?

När du skapar innehåll för webben gäller samma upphovsrättsregler som för annan publicering av innehåll. Du får till exempel inte kopiera innehållet eller göra det tillgängligt för allmänheten utan upphovsmannens tillstånd.

Däremot finns det ju möjligheter att inspireras av ett ämne och sedan göra egen research och ta fram bra innehåll. Du har även rätt att citera upphovsmän enligt citaträtten.

Citaträtten är en inskränkning i upphovsrätten som innebär att du får citera ur offentliggjorda verk under förutsättning att det sker i överensstämmelse med god sed och att citatets omfattning motiveras av ändamålet. Dock måste du alltid uppge upphovsmannen och texten får inte ändras.

En form av inspiration som blivit populär de senaste åren är newsjacking som i korthet innebär att du inspireras av och hoppar på en pågående trend eller nyhet. Newsjacking kallas ibland även real-time marketing, då det är så tätt förknippat med att snabbt svara på ett intressant ämne eller en debatt som blossar upp lokalt eller globalt.

Ett exempel som fick stor spridning var när Norwegian hoppade på nyheten om att Angelina Jolie och Brad Pitt skulle skiljas och i en annonskampanj basunerade ut att ”Brad är singel”.

Det blev en oerhörd mediesuccé och Norwegian fick ut nyheten att de börjat flyga direkt till Los Angeles på ett oerhört effektivt sätt.

Ett annat exempel var när Swebus fick ut information om sina avgångar och priser från Sälen till Stockholm i början av 2017 när en ordförande för ett politiskt ungdomsförbund hamnade i blåsväder efter en dyr taxiresa på samma sträcka.

Nu behöver du ju inte gå all-in på så stora händelser, eller närma dig ämnen som kan kännas känsliga eller svårhanterliga, men även mindre företag kan inspireras av det som sker i omvärlden och hoppa på trender som dyker upp.

Det kan vara temadagar, som till exempel Picknickens dag den 22 maj, som kan vara intressant för alla som säljer något som är relevant att ta med på en picknick.

Det kan även vara större händelser under året, som skolstarten i augusti, Halloween den 31 oktober eller när årets julklapp utses av HUI Research i slutet av november varje år.

Som du ser – möjligheterna är oändliga. Så lycka till med att skapa bra och relevant innehåll genom newsjacking!

Och var inte rädd för att ta ut svängarna: det ökar chansen att ditt innehåll blir riktigt spetsigt och får den spridning du önskar.

Detta är ett utdrag ur boken Gräv guld i dina egna kanaler som finns att beställa på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON

Gräv guld i dina egna kanaler finns även på Storytel.

Läs mer om newsjacking:
Snabb i fötterna? Använd newsjacking! (Frivilligorganisationernas Insamlingsråd)
5 tips för att lyckas med content marketing (Dagensanalys.se)
Temadagar för inspiration (Temadagar.se)

Head of E-commerce på arvato Financial Solutions

Christer arbetar som Head of E-commerce på betalföretaget Arvato, som levererar finansiella lösningar inom e-handel men även tjänster som fakturaköp och inkasso. Han är civilekonom i grunden och har jobbat med sökmarknadsföring, e-handel, webb- och mobilutveckling i drygt 15 år, först på Eniro, sedan IDG och researrangören Apollo och nu på Arvato. Han har även skrivit åtta böcker, den senaste (”Gräv guld i dina gena kanaler”) utkom i maj 2017.

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>