Keymetrics

Google AdSenses nya annonsformat ger fler visningar

Google AdSense uppdaterade igår sin annonspolicy vilket innebär att de som annonserar via AdSense nu tillåts använda formatet 300×250 för ’above the fold’ (innan du behöver scrolla) annonser i mobilen.
”After careful review, we’ve determined that when 300×250 ads are implemented above the fold in a user-friendly way, the ads do not annoy, distract, or result in ad performance issues”, skrev John Brown, head of publisher policy communications på Google, i ett blogginlägg.
Genom att tillåta den populära annonsstorleken ’above the fold’ i mobiler kommer att ge en ökad visningsgrad på ungefär 70 procent, enligt Googles egna forskning. Detta innebär potentiellt högre RPM (intäkt per tusen visningar) både för utgivare och Google själva.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Lyssnar verkligen varannan svensk på radio från Bauer Media?