Facebook vill få bort clickbaits – du kan aldrig gissa vad som hände

Lockande rubriker har blivit ett allt större problem på Facebook, som nu tar i med hårdhandskarna mot företeelsen.
Rubriken ”XX gjorde YY – Du kan aldrig gissa vad som hände sedan” är ett typexempel på clickbaits, något som blivit allt vanligare på de sociala nätverken. Bland de hårdast drabbade är Facebook, som nu tröttnat och börjar agera kraftfullt mot detta.
 Gillar du det vi skriver? Klicka här för att ge oss ditt stöd
Syftet med en clickbait är i bästa fall att generera klick och i värsta fall att sprida virus. Det används även av olika sensationsnyhetssajter och även spridare av falska nyheter, något som ökat markant sedan det amerikanska valet. Därför handlar det inte bara om något som är irriterande, utan som även innebär en potentiell säkerhetsrisk. Facebook började redan tidigare agera mot clickbaits, men nu ökar man insatserna för att få bukt med problemet.
Den nya funktionen som Facebook tar till är att nu titta separat på om en rubrik överdriver eller undanhåller information. Om så är fallet bedöms den som en clickbait och hamnar längre ner i flödet, alternativt tas bort helt. Facebook skriver i ett uttalande: ”Publicister som förlitar sig på clickbait-rubriker kan förvänta sig att deras distribution kommer att sjunka”.
Facebook initierar de nya krafttagen på ett antal olika språk: engelska, tyska, arabiska, spanska, franska, portugisiska, italienska, thai, vietnamesiska och kinesiska. Dessa tio språk valdes eftersom Facebook enligt sin News Feed product manager Greg Marra ”ville välja språk som skulle hjälpa många människor och där clickbait är ett problem”.
Svenska publicister som förlitar sig på clickbaits klarar sig därför ett litet tag till, men det är nog bara en tidsfråga innan även svenska rubriker börjar granskas ordentligt.