Keymetrics

Enkla men effektivt brandade småspel

För bara några år sedan startade företaget Flarie, nu, fyra år senare, är det tusentals spelare som dagligen spenderar tid med olika varumärken, och såväl kunderna som spelarna älskar det.
Våren 2013 startades Flarie, då som en kundklubbsapp för att aktivera medlemmar i kundklubbar. Efter ett tag upptäckte skaparna Filip, Niclas och Kim att det som engagerade flest personer var enkla spel, quizar och tävlingar. November 2015 valde de därför att förändra konceptet och helt fokusera på spel och tävlingar, och i mars 2016 släppte de spelappen Flarie.
Idag finns det ett 30-tal olika spel i appen, som samtliga enkelt kan designas om för att passa varumärken. Exempelvis har Pressbyrån varit med sedan starten och deras återkommande spelkampanj ”korvspelet” har engagerat och aktiverat 10-tusentals personer att spela spelet och sedan även ta sig hela vägen in i Pressbyråns butiker. Detta har skapat enorm exponering av varumärket utöver butiksbesöken, så det är inte konstigt att Pressbyrån valt att fortsätta samarbetet.
Som spelare kan du tävla mot dina vänner, eller om att få bäst high-score i ett spel där alla användare kan delta. Du kan även vinna olika priser som exempelvis en värdecheck på en korv eller annan vara, ett presentkort, eller Flaries egna valuta Flarie Coins, vilka kan användas i olika funktioner i appen. Att appen uppskattas visas av deras användarstatistik: Sommaren 2016 hade de 10.000 användare, och nu mindre än ett år senare är den siffran uppe i 135.000, och det ser inte ut att mattas av.
Användarna spelar i snitt 10-15 minuter per spel, vilket ger varumärken möjligheten till en helt annan typ av exponeringstid och andra engagemangsnivåer än de kan få i de flesta andra typer av digitala annonser. Pressbyråns ”korvspel” står dock i en klass för sig där varje spelare genomfört ca 100 omgångar, och spenderat i snitt 33 min i spelet. I första kampanjen vann 8.000 personer en varmkorv och 5.000 av dem hämtade ut den i fysisk butik, vilket är en väldigt hög inlösen och därav också ett bra mått på hur värdefull vinstaspekten i spelen är för att driva konvertering.
Det finns dessutom olika upplägg för spelen, då gratisprodukter eller sampling inte passar alla. Det går lika bra att skapa spelkampanjer där man tävlar om rabattkoder, där endast ett fåtal i toppen vinner, eller tidsbegränsade erbjudanden mot större grupper för att även företag som jobbar med tjänster eller mer komplexa erbjudanden ska kunna driva marknadsföring genom spelen.
I nuläget finns appen endast i Sverige, samt enbart för iOS. Att inleda en internationell expansion är första steget, som redan nu är på gång. Kopplat till det finns även planer på att göra appen tillgänglig för Android.
Framöver ser Filip att Flarie kan bli som ett Facebook för spel, där spelare kan umgås, diskutera och även själva designa om spelen för att utmana vänner och bekanta. Just att öppna upp plattformen för att företag och individer själva ska kunna ta ansvar för designen är något som de ser som ett rimligt nästa steg. Det skulle även öka skalbarheten, då de inte själva måste designa alla spelkampanjer för kunderna i plattformen. För närvarande är de fokuserade på att expandera på den svenska marknaden och att komma i kontakt med fler företag som vill umgås med och engagera deras idag 135.000 spelare.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Det här kan du lära av Newsner