Keymetrics

Analoga chefer försöker digitalisera verksamheten

Digitalt är modeordet nummer ett, sätt det i rubriken så läser alla din artikel. Problemet är att digitalt har missbrukats så hårt den senaste tiden och få vet verkligen vad det innebär att ha en digital strategi.
Man sitter på möte och någon säger att vi måste bli mer digitala. Vad menar personen undrar jag direkt. Vill hen lära sig om sociala medier, eller sökmotoroptimering eller kanske hur man analyserar data för att ta beslut grundat på data och kundernas beteende.

”Det är otroligt otydligt att säga att vi måste bli mer digitala”

Ordet digitalt börjar bli så urvattnat och alla analoga chefer sitter och säger att man skall sätta en digital strategi, när det handlar om en affärsstrategi där det digitala bara är en liten del i kundresan. Ingen kommer att åka till London digitalt, det är svårt att träna eller att gå till jobbet digitalt.
Det finns dock otroligt mycket data att tillgå, mer än någonsin förr. Men samtidigt vill allt färre företag dela med sig av data helt transparent, utan man väljer att visa den data som man vill dela med sig av (som ser bra ut).

”Det är en underlig utveckling i en digital värld där allt skulle bli bättre för användarna om man faktiskt använde data. Digital data är dina kunder som pratar med dig i realtid”

Det digitala är bara verktyg som man kan använda för att förenkla vardagen för sina kunder och ge dem en ännu bättre upplevelser så att de gillar er ännu mer och därmed ökar lojaliteten. Men vissa vill bara samla data från kunderna utan att ge dem en bättre upplevelse, man vill bara kränga mer prylar eller visa mer annonser.
Men om man sätter kunderna och användarupplevelsen i framsätet kommer dina kunder garanterat att interagera mer med ditt företag och troligtvis använda era produkter och tjänster ännu mer, som i sin tur bidrar med mer användardata till dig som företag så att du återigen kan ge en ännu bättre kundupplevelse.
Det finns några företag som har förstått detta, som faktiskt har förstått varför kunderna köper deras produkter och tjänster och använder data för att ge kunderna en bättre upplevelse. Är ert företag ett av dem?
Om inte, då skall ni kanske sätta en tvärfunktionell strategi från det fysiska kundmötet till den digitala kontakten och se om den fungerar hela vägen och ger kunderna en bättre upplevelse.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Apple News Plus har lanserats och världens nyhetsmedier borde darra