Keymetrics

Så många Snappar på restaurangen och i butiken

Greenberg Strategy har tillsammans med Snapchat sammanställt data som visar hur många av Snapchats användare som använder appen i olika offentliga miljöer.
Studien är en del i Snapchats arbete för att visa för annonsörer vilken påverkan reklam i Snapchats kanaler har på försäljningen. Eller vad som på Snapchat språk kallas ”online till offline konvertering”. Studien visar att hela 80% snappar när de är på restaurang, tätt följt av snaps i köpcentrum som ligger på 66%.
Vad antalet snaps har för inverkan på försäljningen visas tydligt genom Snapchats arbete med restaurangen Wendy’s. I syfte att öka försäljningen skapades ett geofilter som bara fungerade inne på Wendy’s restauranger och som gjorde reklam för deras Jalapeno Fresco Chicken Sandwich. Snapchats användardata visade att hela 42.000 personer tog sig till ett Wendy’s för att använda geofiltret, något som restaurangerna så klart var glada över.
Brandon Rothen, Wendy’s marknadsföringschef, sa i ett uttalande att ”Antalet besökare i våra restauranger är det bästa mätetalet för korttids-försäljning oavsett vilken insats det handlar om. Därför är ’Snap to Store’ en stor framgång för Wendy’s – vi vill ha mer ad-tec som denna”.
Snapchat planerar nu att lansera en dashboard där annonsörer kan följa antalet personer som sett en kampanj, och hur många som sedan besökte butiken. Datan kommer även kunna brytas ner på kön, ålder, stat och vilken funktion de använt (lins eller geofilter). Snap överväger även att lägga till positionsdata för att kunna avgöra hur ofta du besöker exempelvis en viss butik eller ett gym. Detta går dock emot vad Snaps VD Evan Spiegel tidigare sagt gällande positionsdata och användarnas privatliv. Han har i flera uttalandet uttryck en ovilja att dela med sig av positionsdata till annonsörer, och användarna kan själva välja att stänga av insamlandet av positionsdata i appen.
Dock verkar det nu som att de inte kan stå emot strömmen längre, då både Facebook och Uber samlar in positionsdata även när appen inte är igång för att följa användarna. Det här kan vara en konsekvens av Snaps börsnotering, där de nu tvingas leverera mer och bättre mätdata till annonsörer för att i slutänden driva upp lönsamheten. Frågan är vad användarna tycker om att Snap kan komma att inkräkta mer i deras privatliv, något som de tidigare varit hängivna att skydda.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
65 procent av budgeten för geolokalisering är bortkastad