Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Mark Zuckerberg samarbetar nu mot hatkampanjer på Facebook

Tidigare har Facebook som bekant vägrat att ta något ansvar för vad som skrivits och publicerats på deras plattform. Nu verkar det som om de gjort en helomvändning efter den globala vågen av kritik mot hur konspirationsbaserade och ofta avsiktligt falsk information fått fritt utrymme på den sociala medieplattformen.

Tillsammans med en lång rad andra partners som Mozilla, Craigslist grundare Craig Newmark, Knight Foundation, den Tow Foundation, City University of New York och andra lanseras nu det som kallas ”News Integrity-initiativet”. Första testen är att hindra spridningen av den senaste i raden av falska nyheter kring Hillary Clinton. Förhoppningen är att initiativet på teknisk väg ska kunna räkna ut hur man gör för att få folk sluta läsa och sprida falska nyheter.

Innan kampanjen förnekade Zuckerberg konsekvent att företaget hade något ansvar för vilken information som spreds mellan användarna trots att det han är grundare av den största kommunikationsplattformen i historien. Nu tar han dock tomtesteg i rätt riktning och delatr i projektet samt introducerar the ”Facebook Journalism Project” och vad som kallas “The Listening Tours” för lokalmedia.

Annika Englund

Writer, Digital Analyst

Konversera DCI

Arbetat i Sverige, New York & Silicon Valley med tillväxtstrategier och tech start-ups. Är engagerad i öppen innovation, digital marknadsföring och jämställd teknikutveckling.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>