Keymetrics

Comscore gör sina synlighetsmätningar tillgängliga gratis

Comscore meddelade tidigare i veckan att de till sommaren kommer göra mätningar av annonsers synlighet tillgängliga helt gratis genom en självservice-funktion, ett initiativ som applåderas av IAB.
Comscore menar att synlighet är grundläggande för att kunna mäta hur lyckad en annons är. Inte för att synligheten är målet med annonsen, utan för att du ska kunna mäta andra saker som är viktiga för din annons. Aaron Fetters på Comscore menar att det är tre saker som är viktiga att mäta:
1. Har jag rätt budskap?
2. Når jag rätt målgrupp?
3. Har annonsen rätt påverkan?
Men ingen av dessa tre går att mäta om din annons inte syns. Därför gör de just synlighetsmätningar tillgängliga för alla, för att kunna ta ett nästa steg och bättre förstå vad som gör en annons framgångsrik, och inte bara veta om den syns eller inte.
Gratismätningen kommer att ske på en grundläggande nivå, men använder samma taggar och teknologi som Comscores mer omfattande ”Campaign Essentials”. Campaign Essentials följer de riktlinjer som satts upp av Media Rating Council (MRC) för hur synlighet av en annons mäts. Att ett verktyg som mäter synlighet baserat på dessa riktlinjer nu blir tillgängliga för alla är något som IABs VD Randall Rothenberg applåderar. Det är dags för marknaden att enas kring MRCs standard och gå vidare för att ta tag i frågan hur vi mäter synlighet och engagemang över flera olika enheter menar Rothenberg.
Läs även: Billigare och bättre med reklam i TV än sociala medier
Samtidigt går det inte att bortse från de beteendestudier som visar att människor snabbt klickar bort annonser, eller att de inte tittar på skärmen när reklamen visas. Den effektiva synligheten är betydligt svårare att mäta, och därför blir det viktigare att undersöka bland annat hur en annons har påverkat personer samt vilken ökning i märkesigenkänning och köpintentioner som annonsen skapat.
Du kan se mer om Comscores tankar kring synlighet i videon nedan:

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hon tar över IAB Sverige Task Force Programmatic