Keymetrics

Amazon börjar på allvar konkurrera med Google och Facebook

Som vi tidigare skrivit om har Amazon börjat bygga sina annonsmuskler, och nu kommer siffror som visar vartåt det lutar. Amazon kommer inom kort på allvar börja konkurrera med Google och Facebook om annonsörernas pengar.
En prognos från Morgan Stanley som kom nu i förra veckan visar på att Amazon kommer dra in över 5 miljarder dollar i annonspengar redan nästa år. Till år 2020 visar prognosen att summan dessutom kommer att öka till 7 miljarder dollar.
Men hur mycket är 5 miljarder dollar? Det är dubbelt så mycket som Snapchat räknar med att tjäna på annonser under nästa år. Det motsvarar ungefär hälften av Twitters totala marknadsvärde. Dock motsvarar det bara 3% av den totala annonsmarknaden, som för närvarande domineras starkt av Google och Facebook.
Läs även: Glöm Facebook och Google – denna digitala spelare kommer ta annonspengarna
Det kan verka lite, men Amazon sitter på en bank av data som de båda andra jättarna saknar. Där Facebook vet massor om sina användare, och Google har full koll på vad människor söker efter, så är det Amazon som faktiskt vet vad kunderna handlar, och hur köpbeteendena ser ut. Den kunskapen är helt enkelt ovärderlig när det handlar om hur människor handlar.
Redan nu håller Amazon på att ta av Googles vinst menar Daniel Salomon på BMO. Amazon utgör dessutom ett större hot mot Google än den senaste tidens annonsbojkott till följd av YouTube-skandalerna. Inte bara eftersom Amazon har börjat få in flera stora annonsörer, utan även för att e-handelsjätten även börjat etablera sig som en pålitlig sökmotor.
När vi tidigare skrivit om disrupting markets har det oftast handlat om mindre bolag som genom ett nytt sätt att tänka och agera skakar om ett helt marknadssegment. Här är det istället ett redan mycket stort bolag, som genom tunga dataanalyser och en organisation som medger snabba förändringar håller på att ta över hela marknader genom att helt enkelt vara bättre. Av just den anledningen har Scott Galloway, professor på NYU Stern School of Business klassat Amazon som ”the most disruptive company in the largest economy in the world”.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
man i kostym som ger tummen upp
Har ni en företagsblogg? Om inte är det dags att tänka om!