Adblock Plus köper upp Flattr

Eyeo, moderföretaget till Adblock Plus, meddelar att de köper det svenskstartade företaget Flattr, vars affärsidé bygger på att förenkla microbetalningar och göra det möjligt att få betalt för innehåll när användare besöker din hemsida.
Företagen har den senaste tiden samarbetat för att ytterligare utveckla möjligheterna kring microbetalningar. Peter Sunde, som tillsammans med Linus Olsson startade Flattr, säger i ett pressmeddelande att ”de senaste tio månaderna har vi samarbetat nära varandra och faktiskt blivit ett team med en delad vision. Så det var naturligt att ta bort de sista strukturella barriärerna och göra det officiellt”.
Tillsammans vill de båda företagen göra internet till en mer jämlik och säker plats. Eyeo, genom Adblock, arbetar för att få bort störande element för användarna, medan Flattr arbetar för att göra det möjligt att enkelt stödja sidor och betala för det innehåll de konsumerar. ”Ett fritt och öppet internet behöver en betalningslösning som reflekterar dessa värden” säger Sunde. Till Faida, en av grundarna till Eyeo, lägger till: ”[Flattr] kommer vara den mest användarvänliga betalningslösningen på internet”.
Flattr har vunnit pris och har bidragit till att finansiera över 30.000 sajter och publicister sedan starten 2010. Genom sitt plugin kan användaren betala för det innehåll de konsumerar utan att behöva titta på annonser eller skriva in lösenord eller kortuppgifter. Flattr lagrar all nödvändig information på sina säkra servrar och gör hela betalningslösningen enkel och smärtfri.
Den nya versionen av Flattr innebär inga klick överhuvudtaget, och såväl användare som publicister kan redan nu signa upp sig för beta-versionen.