Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Warpin plockar CTO från Spotify

Warpin har sedan starten hösten 2016 vuxit sig starka inom immersive tech, samlingsnamnet för virtual reality, augmented reality och mixed reality. För att flytta fram positionerna och vara drivande i utvecklingen tar de nu in tung techkompetens för att stärka bolaget.

Patrik Buckau, rekryteras från Spotify, får medgrundarstatus och blir CTO på Warpin. Syftet är precis som vid bolagets start att leverera strategisk VR, AR och MR som adderar värde för innovativa varumärken.

– VR-marknaden är just nu i en stark expansionsfas där kartan håller på att ritas. Allt hänger på hur man nu kan kommersialisera plattformen med hjälp av att erbjuda bra kunskap inom varumärkesbyggande, konceptualisering, distribution och teknik. Vi är övertygade om att den unika tekniska kompetens vi får genom Patrik kommer att göra vårt erbjudande mot varumärken ännu vassare, säger Caroline Roth, grundare och vd, Warpin.

– Jag har väntat länge på att tekniken ska mogna till en kommersiell nivå och det känns jättespännande för mig att nu kunna fokusera fullt ut på VR och AR med Warpin. Fem år på Spotify, senast som tech manager inom big data och machine learning, har gett mig mig ovärderliga insikter i hur man skalar en techorganisation aggressivt utan att kompromissa med kvalitet, säger Patrik Buckau, medgrundare och CTO, Warpin.

På bild: Caroline Roth, Patrik Buckau och Emma af Robson

Annika Basun

Skribent

Dagensanalys.se

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>