Keymetrics

Starka protester mot amerikanska lagförslaget

Tidigare i veckan röstade det amerikanska representanthuset igenom ett lagförslag som gör det möjligt att sälja privatpersoners internethistorik utan deras tillåtelse. Nu kommer starka protester och motreaktioner över hela världen.
Förslaget innebär att internetoperatörer som AT&T, Comcast etc. kommer kunna sälja information om privatpersoners surfhistorik till vem som helst, utan att individen kan säga stopp. Detta har omedelbart lett till starka reaktioner, såväl i USA som i resten av världen, bland annat här i Sverige.
Läs även: USA röstar för att ge bort internetanvändarnas data – kommer detta hända i Sverige?
Petter Rudwall är creative director på företaget Wenderfalcks, och har lade upp en annons på Blocket och eBay för att sälja sin egen webbhistorik i protest mot lagförslaget.
I annonsen skriver Petter: ”Jag har genom alla mina år på internet genererat en diger samling webbsidor som jag nu säljer (innan någon annan gör det). Att USA gav klartecken till att företag kan sälja personers surfhistorik triggade min ni tar mig aldrig levande-instinkt och voila! ett UNIKT tillfälle att införskaffa en habil backkatalog av webb. Det är roliga, knasiga, smarta, dumma, intressanta, viktiga och semi-NSFW sidor som utgör stommen i samlingen. Perfekt för dig som känner att du surfar runt på samma gamla sidor som alltid. #inspo, liksom”.
Ironiskt nog valde eBay att ta bort annonsen eftersom den strider mot deras regler kring vad som får säljas på sajten. Men agerandet väcker ändå frågan kring vem som egentligen äger rätten till den här typen av uppgifter. Om bara ett år träder den nya EQ-lagen GDPR i kraft, och då kommer sådana här uppgifter att klassas som personuppgifter. För att ett företag ska få samla in, lagra och hantera personuppgifter krävs då uttryckligt tillstånd från personen som uppgifterna gäller. Den lagen gäller dock endast EU-medborgare och gör inget för att hjälpa den amerikanska befolkningen som nu riskerar att tvingas blotta alla sina surfvanor, såväl de rumsrena som de mer ljusskygga.
Samtidigt visar studier att allt fler amerikaner använder VPN-tjänster när de surfar för att radera sin historik. Även den nya tjänsten ”Internet Noise”, skapad av programmeraren Dan Schultz, syftar till att göra dina surfdata värdelösa för en potentiell köpare. Genom att spä ut din historik med nonsenshistorik, såsom slumpmässiga sökningar och sidbesök, blir din data obrukbar för en annonsör som vill kunna profilera dig baserat på din historik.
Än är inte sista ordet sagt, men lagen är bara en presidentsignatur ifrån att bli verklighet. Internetanvändarnas beteende kommer sannolikt att påverkas i mycket stor utsträckning av en sådan lag, och flera bedömare menar att det är en integritetskränkning av stora mått som den amerikanska administrationen nu begår.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Här är beviset på att vi måste reda ut trafiksiffrorna på nätet