Keymetrics

Snap betalar 15% av omsättningen till medieföretag

I samband med Snaps börsnotering har även deras ekonomi blivit publik. Det innebär att det går att hitta siffror på hur mycket av Snaps omsättning som går till partnerföretag.
Hela 58 miljoner dollar av företagets totala omsättning på 404 miljoner dollar förra året gick till partnerföretag som BuzzFeed, Vox News, Daily Mail samt Bleacher Report. Dessa företag delar nämligen på såväl annonsförsäljning som intäkterna för Snaps Discovery-program. Partnerföretaget bidrar på så sätt med fler kanaler att sälja annonser genom, även om hela 91% av annonserna såldes av Snap själva.
De 9% av annonsintäkterna som partnerföretagen skapade genererade dem alltså hela 15% av Snaps totala omsättning. Frågan är om det i längden är en hållbar affärslösning för Snap?
Det är visserligen inte ovanligt att annonsplattformar betalar publicister för att få alternativa kanaler att sälja annonser genom. Google betalar exempelvis ca 20% av sina annonsintäkter till liknande partnerföretag som Snap. Men ett företag som Google har å andra sidan råd att göra den typen av investeringar. Snap måste nu, i och med börsintroduktionen, bevisa sig, och även se till att hålla såväl användare som investerare nöjda. Det är en svår balansgång, och ännu har Snap en bit kvar innan alla parter kan andas ut ordentligt.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Nu kan dina reklamklipp på Snapchat vara 3 minuter långa