Nu kan du betala för att titta på TV via YouTube

YouTube går nu från att vara plattformen för att titta på gratis filmklipp till att vara en plattform där du köper ett fast TV-utbud för ca 320 kronor per månad. Men alla kanaler finns inte, vilket gör det svårare för användarna att välja operatör.
Nyheten om att YouTube kommer att lansera sitt eget betal-TV utbud släpptes nu i veckan. För 35 dollar i månaden får amerikanska användare tillgång till 36 olika kanaler, huvudsakligen från de fyra jättarna Fox, ABC, CBS och NBC. Dock finns inte kanaler som CNN och MTV på YouTube TV, men dessa finns att tillgå via exempelvis DirecTV.
Det innebär att det kommer bli svårare för användare att välja från vilken operatör de ska köpa sitt TV-utbud, helt beroende på vilka kanaler som är intressanta. Det hela försvåras ytterligare av olika rättighetsproblem kring bland annat sportevenemang, där exempelvis Verizon äger alla rättigheter till att titta på amerikansk fotboll via mobiltelefonen.
Just fokus på mobil är det som YouTube själva menar kommer vara deras stora konkurrensfördel. Under många år har de jobbat för att göra sina tjänster enkla att använda via telefonen, och produktchefen Neil Mohan lovar att YouTube TV kommer vara pålitligt och skalbart direkt från start.
Läs även: YouTube-tittandet bryter magisk gräns
Det lustiga med hela lanseringen är att YouTube fick sitt stora genombrott genom att tillhandahålla tv-klipp från bland annat Saturday Night Live och Lazy Sunday till tittare som inte hade de kanalerna på sin TV. Fyra stora TV-kanaler (Disney, Comcast, 21st Century Fox och Time Warner) gick då ihop och skapade Hulu för att konkurrera med YouTube kring digitala tv-klipp on demand.
Genom att nu lansera sitt eget betal-TV utbud börjar nu YouTube sälja en tjänst som de för några år sedan spådde skulle dö ut menar Peter Kafka på Recodes som var en av de första att rapporterade om lanseringen.
Frågan är om YouTube TV kommer nå större framgång än YouTube Red, det annonsfria abonnemang som lanserades i USA förra året. YouTube Red blev aldrig riktigt den framgång som de hoppats på, och de kan inte räkna med att tjäna några stora pengar på YouTube TV heller. En stor del av intäkterna från abonnemangen beräknas nämligen gå till licensavgifter för de TV-kanaler som tillhandahålls. Så vad har YouTube egentligen för avsikt med sin nya satsning?