Keymetrics

Micro-influencers genererar bättre resultat än välkända namn

En studie från HelloSociety visar att konton med färre än 30.000 följare genererar bättre marknadsföringsresultat än stora konton med miljontals följare.
När det gäller kändisar når de visserligen ut till hundratusentals, eller till och med miljontals följare. Men det är väldigt få som litar på att kändisar verkligen är ett fan av den produkt som de försöker sälja menar Kyla Brennan, grundare och VD på HelloSociety. Deras studie visar snarare att konton med färre än 30.ooo följare genererar upp till 60 % högre engagemang, och i slutändan mer leads.
Det finns en tröskeleffekt som aktiveras vid ca 30.000 följare visar studien, och denna tröskel gör skillnaden mellan en lyckad eller misslyckad kampanj genom influencers. Det är nämligen inte bara engagemanget som påverkas, utan även förmågan att skapa en hype och få följarna att föra dialogen vidare lyckas micro-influencers bättre med.
HelloSociety, som förra året köptes av New York Times, hjälper företag att hitta influencers som de kan arbeta tillsammans med. Företaget ger även råd till influencers om vilka varumärken de kan och bör associera sig med, men menar att det slutgiltiga beslutet alltid ligger hos influencern själv.
Dessutom är det i många fall viktigare hur samarbetet fungerar än vilka företag som en influencer samarbetar med säger Brennan. Företag är nämligen intresserade av att samarbeta med influencers som kan vara flexibla och verkligen ge företaget det lilla extra.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.

RELATERADE NYHEER
Kvinna som sitter med sin dator vid ett skrivbord
70 procent viewability på desktop i Sverige