Keymetrics

Instagrams annonsmarknad växer så det knakar

Instagram rapporterar att man nu har över en miljon aktiva annonsörer varje månad på plattformen. Samtidigt lanserar de möjligheten för företag att annonsera produkter genom organiska bilder med direktlänk till en köpsida.
För bara 1,5 år sedan öppnade Instagram upp möjligheten för annonsörer att skapa ett konto på plattformen. Nu har man över en miljon månatligen aktiva annonsörer, och siffran ser ut att växa hela tiden.
Instagram förklarar framgången med att de successivt lagt till fler möjligheter för företag att interagera med kunderna, och hela 80% av användarna följer minst ett företag. Som användare kan du idag ta direktkontakt med företaget via appen, få vägbeskrivning till närmaste butik, och nu öppnas möjligheten för att shoppa direkt i appen.
Under en period har försök pågått med att kunna länka en produkt i en bild direkt till en köpsida, något som bland annat Lulu’s och Macy’s varit med och testat. Nu rullar man ut detta på bred front, och gör det samtidigt mycket enkelt för företag att skapa dessa organiska annonsbilder.
Precis som att tagga en vän i ett foto, kan ett företag nu tagga en produkt, och länka den direkt till en köpsida, fortfarande i Instagram-appen. Det kommer dessutom utan extra kostnad för företaget, vilket gör att det här kan driva såväl fler användare som företag till appen.
Företag får dessutom möjlighet att direkt följa hur väl en produkt uppmärksammas, genom att se hur många som klickar på produkten, och hur många som sedan tar sig vidare och faktiskt genomför ett köp.
Användarna verkar fortfarande ovana vid den här nya möjligheten, men Instagram meddelar att man avser fortsätta utveckla möjligheten för användare att interagera med företag. Inom kort kommer de bland annat skapa möjlighet att boka olika typer av service direkt i appen såsom tid för hårklippning och liknande.
Med den här utvecklingen är det inte förvånande om Instagram snart går om storebror Facebook i antalet aktiva företag. Där Instagram nu kan skryta med sin första miljon, har Facebook över 4 miljoner aktiva annonsörer. Men avståndet mellan de två minskar snabbt.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”Alla ser dig” – utställning på Internetmuseum om den personliga integriteten