Keymetrics

Glöm Facebook och Google – denna digitala spelaren kommer ta annonspengarna

Alla traditionella medier är oroliga över de två digitala jättarna som tar över den annonsmarknaden. Bara i Sverige kommer hälften av annonspengarna vara digitala och hälften av dessa tar Google och Facebook. Men se upp – det finns en annan spelare som håller på att ta över annonsmarknaden.
Den stora internationella spelaren som alla borde se upp för är Amazon om man skall tro på WPP chefen Martin Sorrell. Den stora digitala jätten håller honom sömnlös under nätterna.

”Amazon är ett barn som forfarande bara är på tillväxt” har WPP CEO Martin Sorrell sagt,  och de står bakom hans sömnlöshet. ”Den penetration som Amazon har inom de flesta områden är skrämmande”

Amazon har i tysthet förbättrat sina annonsintäkter i flera månader, enligt olika rapporter. Så Martin Sorrells oro är motiverad. 
Förutsatt att de fortsätter att göra det – de har inte visat några tecken på att de inte gör det – är deras potentiella utveckling något som bör skrämma många etablerade spelare.
Facebook och Google kontrollerar tillsammans två tredjedelar av den digitala annonsmarknaden – Amazons annonser omfattar för närvarande mindre än två procent av den digitala marknaden. Det senaste resultatet från förra månaden visade att annonsintäkterna ökade allra mest hos Amazon under 2017 – de ökade 60 med procent jämfört med samma period 2016.
I själva verket har företaget eMarketer prognostiserat att Amazon kommer att generera mer än 1 miljard dollar i USA i annonsintäkter 2017 – något mer än prognosen för Wall Streets stora favorit Snapchat, som i första hand lever på reklam medan Amazon är ett stort e-handelsbolag.
Annonsering på nätet är en lek med siffror – både när det gäller hur många människor som man når och kunskapen om vilka dessa människor är. Facebook och Google är bra på det eftersom de har kunnat logga information om dina online-vanor och därmed kunnat styra sina annonser till dig och sälja dessa målgrupper till annonsörer.
Amazon har sin egen databas som gallrats från miljontals sökningar av kunder. Amazons dominans av e-handelsmarknaden betyder att de vet mer om människors konsumtion än någon annan aktör i världen.
Det är mycket värdefull information för annonsörer som vill få effekt av sin onlineförsäljning. Denna information saknar Facebook, Google och alla andra digitala plattformar som under flera år har försökt integrera köpflöden i deras nätverk. Den riktiga valutan är faktiska köp och dessa sitter Amazon på.

”Googles problem har alltid varit att man lämnar plattformen när man skall köpa saker. Amazon har inte det problemet”

Facebook och Google har fortfarande en skrämmande makt över annonsmarknaden, men frågan är om Amazon kan bli annonsörernas bästa vän i framtiden om man riktar in sig på faktiska konverteringar och köp istället för annonsvisningar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Fotbollsarena
Så maxar du fotbolls-EM 2020 på plats