Keymetrics

Billigare och bättre med reklam i TV än Sociala medier

En ny studie från brittiska Channel 4 visar att reklam på YouTube och Facebook är dyrare och har samtidigt lägre effekt än reklam i ”Video-On-Demand”-tjänster.
Studien genomfördes på 48 personer i åldrarna 16-44 år som totalt fick titta på 100 timmar film på Video On Demand (VOD) och sociala medier. Man använde ögontracking samt mätte svettningar på huden för att undersöka hur mycket reklam som observerades, samt vilket intryck reklamen hade på tittarna. Utöver det testades ytterligare 1000 personer, för att ha ett tillräckligt stabilt underlag.
Resultatet visade att den effektiva kostnaden för reklam i VOD-tjänster är ca 20% lägre än kostnaden i YouTube, och bara en tredjedel av kostnaden för Facebookreklam. Det visade sig bland annat att under hela 73% av reklamen på YouTube så syntes inte videon, bland annat till följd av att tittaren scrollade ned eller på annat sätt inte såg reklamen. Detta ledde till att reklam sågs i sin helhet mer än dubbelt på mycket på VOD som på YouTube, och hela fem gånger mer än på Facebook.
Läs även: De flesta skippar reklamen utan att se innehållet 
Som TV-tittare, även om det är VOD, så är du mindre benägen att lämna TV-soffan när det kommer reklam, än du är att scrolla eller klicka dig vidare på YouTube eller Facebook. Det leder till att annonsering i digitala medier får betydligt sämre viewability än om annonsen sker i TV-miljö.
Säljchefen på Channel 4, Jonathan Allan, menar att studien ”bekräftar det vi redan visste var sant, att VOD är ett betydligt effektivare sätt att använda marknadsföringspengarna än sociala medieplattformar”. Han säger även att studien kommer lägligt nu när allt fler efterfrågar faktiska annonsdata från såväl Google som Facebook.
Även förra veckan kom en rapport som visade att TV-annonsering har bättre effekt än annonser i sociala medier. Inte minst bidrar Ad-blockers till att minska effektiviteten av annonser i digitala medier. Vi har under en period sett en rusning till sociala medier, där alla måste vara överallt med sina budskap för att nå potentiella kunder vid rätt tillfälle.
Läs även: TV är bästa mediet för annonser
Men pendeln svänger ju som bekant fram och tillbaka, och det kanske är dags att fundera över hur mixen av marknadsföringen ska fördelas över olika typer av media, med olika budskap. Något som till viss del gör det svårare för marknadsföringsavdelningarna, men samtidigt minskar det riskerna när inte alla ägg ligger i samma korg.

  1. Hej, intressant! Framgår det om Channel 4 använde sig av material gjorda för TV? exempelvis en 20 sec TVC. Eller om det också var material som var optimerat för YT (om de använde true view) respektive social?

  2. Hej Andreas!
    Mycket bra fråga, jag hittar inga sådana detaljer. Jämförelsen verkar vara gjord kring annonser och videoreklam generellt. Både de som kommer innan ett klipp på YouTube och de som finns i Facebooks feed jämfört med videoannonser som förekommer i Video On Demand-tjänsten All4 som tillhandahålls av Channel 4.
    En kort sammanställning som jag hittade var följande:
    Ads on broadcaster VOD platforms commanded 3.5 times greater attention levels than advertising on YouTube.
    Completed video ad views were 62% lower for YouTube and over five times lower for Facebook vs. those seen on Channel 4’s All 4 VOD service.
    Little more than half (53%) of YouTube advertising was viewed in an attentive state, compared with over 85% of viewing time of broadcaster VOD ads.
    In over 30 hours of Facebook passive usage, only three commercial video ads were viewed for longer than 3 seconds (Facebook’s definition of a view), of which the longest was for 3.5 seconds.
    Jag tror inte det besvarar dig fråga, men jag har dessvärre inget bättre svar att ge dig. Hittar du svaret får du gärna höra av dig.
    Tack för att du läser dagensanalys.se!

  3. Hej Mattias! Mycket intressant artikel, undrar ifall du har kvar källan till studien som Channel 4 gjorde. Jag skulle gärna vilja läsa mer om det.

E-postadressen publiceras inte.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Foto: Shutterstock
Youtube värderat till 200 miljarder dollar