Keymetrics

Billigare och bättre med reklam i TV än Sociala medier

En ny studie från brittiska Channel 4 visar att reklam på YouTube och Facebook är dyrare och har samtidigt lägre effekt än reklam i ”Video-On-Demand”-tjänster.
Studien genomfördes på 48 personer i åldrarna 16-44 år som totalt fick titta på 100 timmar film på Video On Demand (VOD) och sociala medier. Man använde ögontracking samt mätte svettningar på huden för att undersöka hur mycket reklam som observerades, samt vilket intryck reklamen hade på tittarna. Utöver det testades ytterligare 1000 personer, för att ha ett tillräckligt stabilt underlag.
Resultatet visade att den effektiva kostnaden för reklam i VOD-tjänster är ca 20% lägre än kostnaden i YouTube, och bara en tredjedel av kostnaden för Facebookreklam. Det visade sig bland annat att under hela 73% av reklamen på YouTube så syntes inte videon, bland annat till följd av att tittaren scrollade ned eller på annat sätt inte såg reklamen. Detta ledde till att reklam sågs i sin helhet mer än dubbelt på mycket på VOD som på YouTube, och hela fem gånger mer än på Facebook.
Läs även: De flesta skippar reklamen utan att se innehållet 
Som TV-tittare, även om det är VOD, så är du mindre benägen att lämna TV-soffan när det kommer reklam, än du är att scrolla eller klicka dig vidare på YouTube eller Facebook. Det leder till att annonsering i digitala medier får betydligt sämre viewability än om annonsen sker i TV-miljö.
Säljchefen på Channel 4, Jonathan Allan, menar att studien ”bekräftar det vi redan visste var sant, att VOD är ett betydligt effektivare sätt att använda marknadsföringspengarna än sociala medieplattformar”. Han säger även att studien kommer lägligt nu när allt fler efterfrågar faktiska annonsdata från såväl Google som Facebook.
Även förra veckan kom en rapport som visade att TV-annonsering har bättre effekt än annonser i sociala medier. Inte minst bidrar Ad-blockers till att minska effektiviteten av annonser i digitala medier. Vi har under en period sett en rusning till sociala medier, där alla måste vara överallt med sina budskap för att nå potentiella kunder vid rätt tillfälle.
Läs även: TV är bästa mediet för annonser
Men pendeln svänger ju som bekant fram och tillbaka, och det kanske är dags att fundera över hur mixen av marknadsföringen ska fördelas över olika typer av media, med olika budskap. Något som till viss del gör det svårare för marknadsföringsavdelningarna, men samtidigt minskar det riskerna när inte alla ägg ligger i samma korg.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Kantar lanserar Express Surveys