Keymetrics

Användandet av Sociala mediaappar ökade med nästan 400%

En ny studie från Flurry om användandet av mobila appar visar att användare spenderar i snitt 69% mer tid på appar 2016 än föregående år. Störst är användningen av sociala- och meddelandeappar.
Det är framför allt tal- och videochattande genom exempelvis Facebook och Snapchat som står för den explosiva ökningen menar rapporten. Men även det nyligen myntade begreppet commutainment”, det vill säga kommunikation med enda syfte att vara underhållande. Unga idag streamar till vänner och bekanta enbart i ett underhållssyfte via appar såsom Houseparty och live.ly. Något som blivit mycket populärt och den typen av appar har länge legat på App Stores Topp 100-lista.
Även användandet av finans- och affärsappar samt sportappar ökade med 43% respektive 25%. Enligt rapporten bedöms dessa båda kategorier som immuna mot en minskning i användande eftersom de är baserad på realtidsdata. Det går helt enkelt inte att få den informationen på något annat sätt än genom en mobilapp om du vill hålla dig uppdaterad i realtid.
Flurrys undersökning har visat en stadig ökning av användandet av mobila appar, från 46 minuter per dag 2014 till hela 133 minuter per dag under 2016. Användare spenderar alltså mer än två timmar per dag i olika appar, och det ser inte ut som att vi kommer spendera mindre tid under 2017.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Unruly
Tremor köper Unruly från News Corp