Keymetrics

Allt fler lämnar YouTube och Google

Igår rapporterade vi om att Googles miss med annonsering tillsammans med extremistfilmer på YouTube lett till att flera stora annonsörer avslutat sitt samarbete. Idag meddelar detaljhandelsföretaget Marks & Spencer att de också lämnar annonsplatser som ägs av Google, och fler verkar vara på väg.
Det var i slutet på förra veckan som det uppdagades att annonser syntes före extremistfilmer som förespråkar terrorism. Detta fick bland annat brittiska regeringen att omgående frysa samarbetet med Google och YouTube.
Läs även: Google lovar bättring efter annonseringsmiss
Idag meddelar Financial Times att även jätteföretaget Marks & Spencer avslutar samarbetet, och sällar sig därmed till den snabbt växande skaran av ex-Google annonsörer. Där återfinns redan bland annat företag som Audi, Lloyds, Lóreal och byrånätverket Havas. Även medier som BBC och The Guardian har också lämnat annonsplatsen, trots Googles ursäkt och löften om att annonsörer ska få ökad kontroll över i vilka sammanhang deras annonser syns.
Dessvärre verkar det inte vara slutet på mardrömmen för Google. Även företag som Barclays, Sky och Vodafone har aviserat att de överväger att lämna Google meddelar Campaign. Var detta ska sluta är det nog ingen som vet, men det är fantastiska nyheter för YouTubes konkurrenter som nu får en chans att bevisa sig för dessa annonsjättar. Det är lätt att föreställa sig att Facebook, SnapChat, Twitter och andra annonsplatser nu snabbt kommer ta kontakt med Google-avhopparna för att skapa nya, lukrativa annonsavtal.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Com Hem rankas högst i digital marknadsföring